غلامرضا انصاری در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران ـ اروپا که از صبح امروز به مدت دو روز در هتل اسپیناس پلاس تهران برگزار شده است، در بخشی از صحبت‌های خود با بیان این‌که «رشد و توسعه اقتصادی در ایران از جمله سیاست‌های کلان دولت جمهوری اسلامی ایران است»، تصریح کرد: وزارت خارجه نیز به عنوان سکاندار دیپلماسی اقتصادی کشور نقش ایجاد هماهنگی در پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور در بعد تجارت خارجی را بر عهده دارد.

وی با تاکید بر این‌که «گسترش همکاری‌های اقتصادی با همسایگان و دیگر کشورهای علاقه‌مند به داشتن روابط با ایران به ویژه اقتصادهای نوظهور در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد»، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست،  اظهار کرد: من می‌خواهم شما را چند دقیقه به رویا ببرم. در نظر بگیرید که برجام به طور کامل اجرا شده بود، قطعا اجرای کامل برجام باعث می‌شد که دیوار بی‌اعتمادی کوتاه‌تر شود، وضعیت خاورمیانه بهبود پیدا کند و کشورهایی که در حال حاضر به سختی وارد میز مذاکره می‌شوند راحت‌تر بر سر میز مذاکره حاضر می‌شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه در برجام در دوران ریاست‌ جمهوری قبلی آمریکا از حمایت لازم برخوردار نشد و در دولت جدید نیز با تخریب مواجه شده است و می‌بینید که ترامپ با ایجاد رعب و وحشت مانع از آن شده که شرکت‌های اروپایی و بزرگ بتوانند در بازار ایران حضور پیدا کنند. این اقدامات نه تنها دیوار بی‌اعتمادی بین دو کشور را بالا برده، بلکه بر آن لایه‌های جدیدی نیز اضافه کرده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر این‌که «دولت ایران علیرغم بدعهدی‌های آمریکا به تعهدات خود پایبند بوده ولی به دلیل عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش، دولت ایران تحت فشار افکار عمومی قرار دارد و برای ادامه اجرای تعهدات خود در این توافق بین‌المللی با مشکلاتی روبروست»، تصریح کرد: به دلیل تحریم‌ها فاصله عظیمی بین رویه بانک‌های ایرانی و استانداردهای بین‌المللی و همچنین بانک‌های اروپایی ایجاد شد ولی ایران با تکیه بر تجربه خود و همچنین نیروی انسانی تحصیلکرده‌اش تلاش کرد شکاف‌های ایجاد شده را پر کند تا رویه‌های بانکی‌اش با استانداردهای بین‌المللی و همچنین استانداردهای بانک‌های اروپا تطبیق پیدا کند و بدون شک دولت‌های اروپایی می‌توانند با پشتیبانی از بانک‌های خود و در پیش گرفتن سازوکاری مناسب نقش قوی‌تری در این مسیر ایفا کنند.

وی با بیان این‌که «متاسفانه پیشرفت‌های قابل توجه ایران در زمینه بانکی به اندازه کافی مورد استقبال اروپا وFATF قرار نگرفته و ما با مشکلاتی روبرو هستیم»، ادامه داد: ایران علیرغم بی‌اعتمادی به غرب برای روان کردن امور بانکی خود چندی پیش لوایح چهارگانه‌ای را تهیه کرد تا گام‌های بیشتری را برای روان کردن این امور بردارد.

وی با تاکید بر این‌که «ایران همیشه واقع‌بین بوده است»، تصریح کرد: اعتمادسازی یک جاده یک طرفه نیست. دولت‌های اروپایی متاسفانه در راستای اجرای برجام آنچنان که انتظار می‌رفت بعضا قوی و موثر وارد نشده‌اند و ما می‌بینیم که همچنان محدودیت‌هایی در ارتباط با سیستم بانکی ایران وجود دارد. ما انتظار عمل بیشتری از اروپا داشته و داریم و انتظار داریم که آن‌ها ضمن جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا در ارتباط با برجام، سیاست‌های قوی‌تر و موثرتری را در ارتباط با اجرای برجام اتخاذ کنند.

معاون وزیر خارجه  با بیان این‌که «بعد از برجام فضای جدیدی بین ایران و اروپا حاکم شد»، در ادامه سخنان خود با انتقاد از سیاست‌های مخرب آمریکا در غرب آسیا، افزود: این سیاست‌ها باعث شده که غرب آسیا به محیطی ناامن تبدیل شود و ما امیدواریم در سایه تدبیر مقامات و مسئولان جهان از جمله اروپا روند به نحوی حرکت کند که هیات حاکمه آمریکا به سمت خردورزی حرکت کند و از زورگویی و اعمال زور خودداری کند.

وی با اشاره به اهمیت امنیت در منطقه خاورمیانه، گفت: ما معتقدیم که از استقرار امنیت در منطقه ایران بیشترین سود را می‌برد. در همین چارچوب ما همواره در این راستا حرکت کرده‌ایم و تلاش داشته‌ایم که امنیتی فراگیر در این منطقه ایجاد شود البته تحقق این امنیت مستلزم توسعه اقتصادی و بهره‌مندی همه ملت‌های منطقه از این مسیر توسعه است.

وی با بیان این‌که «به دلایل اشاره شده و همچنین دلایل یساسی ما نتوانستیم از مزایای برجام به طور کامل بهره‌برداری کنیم»، تاکید کرد: تحریم ابزار مناسبی برای حل اختلاف دیدگاه‌های سیاسی نیست ولی متاسفانه می‌بینیم که برخی از قدرت‌ها از این ابزار استفاده کرده و در راستای تحقق اهداف خود تجارت اسلحه را در پیش گرفته‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.