مولود چاوش اوغلو با بیان اینکه این کارها با عدالت منطبق نیست، افزود: در یک ماه و نیم گذشته ما (وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه) برای سومین بار جلسه داشتیم که نشان می دهد همکاری ما محکم است.

وزیر امور خارجه ترکیه اظهار داشت: فرمت آستانه باعث شد تا خشونت در سوریه میان دولت و معارضان کاهش یابد، امروز همه در انتظار کار آستانه هستند تا در چارچوب روند ژنو، بحران سوریه را حل و فصل کند، من خاطرنشان می کنم روند آستانه را هیچ کس نباید نادیده بگیرد.

اوغلو افزود: ایران، روسیه و ترکیه فعالانه در چارچوب روند آستانه همکاری می کنند و به اهمیت و حیات این روند باور دارند و این همکاری سه جانبه در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته وی، حوادث اخیر نشان می دهد که باید تلاش های خود را در روند آستانه فعال تر کنیم و مناطق کاهش تنش ابزار کارآمدی است برای تصمیماتی که در خصوص آتش بس گرفته شده است؛ باید کاری کنیم که نظام آتش بس اهمیت خود را از دست ندهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با اشاره به کنگره گفت وگوهای سوری - سوری در سوچی روسیه، افزود: این کنگره انرژی خاصی به مذاکرات ژنو داد بنابراین باید این پتانسیل را به یک حرکت بزرگ تبدیل کنیم که به نتایج خوبی دست ییدا کند؛ ما باید برای خروج از بحران در سوریه به راه حل پایداری دست پیدا کنیم، جامعه جهانی نیز برای شکوفایی سوریه باید مسئولیت برعهده بگیرد.

وی گفت: مخاطب اظهارات من جامعه جهانی است مخصوصا کسانی که می خواهند اوضاع سوریه را متشنج کنند، باید از لفاظی ها جلوگیری و تلاش ها برای پایان دادن به بحران سوریه را بیشتر کنیم و همه باید از تلاش های ما، حمایت کنند تا بتوانیم مناقشه سوریه را پایان دهیم.

اوغلو با تاکید بر اینکه نیاز است ایران، روسیه و ترکیه تلاش های خود را با توجه به حوادثی که در سوریه اتفاق می افتد، هماهنگ کنند، افزود: مکانیزم رایزنی که در خصوص سوریه درست کرده ایم به ما کمک می کند که در خصوص سایر مسائل منطقه و بین الملل نیز گفت وگو کنیم.

وزیر امورخارجه ترکیه یادآور شد: ما امروز در خصوص تمامی ابعاد همکاری و تعامل و پروسه روند آستانه گفت وگو کردیم و علاوه بر آن در خصوص اقدامات آینده که به عمل خواهیم آورد، نیز تبادل نظر شد.

اوغلو ادامه داد: از ابتدا هم گفتیم که تمامیت ارضی و وحدت سوریه باید حفظ شود و با مظاهر تروریسم، داعش و سایر گروه های تروریستی مبارزه خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: مساحت بزرگی از سوریه (حدود چهار هزار کیلومتر) امروز از دست تروریست ها آزاد شده است، به خاطر همین ما معتقدیم که شرایط فراهم شد برای اینکه مهاجران به خانه های خود برگردند؛ در همین راستا باید تلاش کنیم تا شرایط برای بازگشت دیگران نیز فراهم شود و نباید تفاوتی بین سوری ها قائل شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه گفت که برای همه ما مهم است که بتوانیم بحران سوریه را از طریق سیاسی حل وفصل کنیم و میان کشورهای ضامن آستانه و قطعنامه سازمان ملل متحد در خصوص سوریه، نقش راه مشخصی برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

وی با ابراز امیدواری به اینکه مردم سوریه نیز بتوانند این توافقات را اجرا کنند، افزود: ما باید در چارچوب روند آستانه به کاهش خشونت و افزایش مناطق آتش بس کمک کنیم همانطورکه پیشتر برخی مناطق را درست کرده و یادداشت تفاهم کاهش تنش امضا کردیم.

اوغلو ادامه داد: ما می خواهیم میان طرف های مختلف در سوریه اعتماد سازی کنیم، بر همین اساس توافق کردیم که در جلسه دیگری گروه کاری آزاد سازی زندانیان را ایجاد کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در این خصوص تصمیمات مشخصی اتخاذ و پیامدهای آن نیز به زودی مشخص شود.

** آمریکا باید به وعده های خود عمل کند

وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص نقش آمریکا در منطقه نیز گفت: برخی از تروریست ها که مورد حمایت آمریکا هستند باید از سوریه خارج شوند، آمریکایی ها سال ۲۰۱۶ به ما وعده دادند که اینها مناطق مدنظر ما را ترک خواهند کرد بنابراین ما از آمریکایی ها می خواهیم به وعده خود ‌عمل کند.

وی افزود: متاسفانه این گروه ها در برخی مناطق دیده می شوند و هم اکنون تروریست ها در این مناطق در میان مردم زندگی می کنند و ما واقعا نمی دانیم چگونه باید آنجا را پاکسازی کنیم.

وزیر امورخارجه ترکیه ادامه داد: باید تلاش کنیم که تروریست ها را از این مناطق خارج کنیم، ترکیه آمادگی دارد در این خصوص با دیگر بازیگران همکاری کند تا آنجا را که مردم عادی هم حضور دارند بمباران نکند.

**به دنبال لغو رژیم روادید با روسیه هستیم

وزیر امورخارجه ترکیه در پاسخ به پرسشی در خصوص پیشنهاد روسیه برای لغو رژیم روادید میان دو کشور گفت: ما هم علاقه مندیم رژیم روادید میان دو کشور حذف شود و از این پیشنهاد طرف روسی استقبال می کنیم و خودمان نیز این پیشنهاد را به طرف روس داده بودیم.

وی یادآور شد: ما علاقه مندیم به صورت گام به گام به این پیشنهاد بازگردیم اما نیاز به همکاری سرویس های امنیتی دو کشور احساس می شود که توافقاتی نیز در این خصوص به دست آمده است.

وزیر امورخارجه ترکیه با بیان این خبر که تجارت ترکیه و روسیه ۳۵درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: روسیه اعلام کرده که به زودی محدودیت صادرات محصولات کشاورزی از ترکیه را لغو خواهد کرد.

** برخی آرزو دارند روند آستانه به مشکل بخورد

وزیر امورخارجه ترکیه در واکنش به پرسشی در خصوص تلاش دیگر کشورها برای از بین رفتن روند آستانه بار دیگر تاکید کرد: برخی ها علاقه مند هستند روسیه، ترکیه و ایران در روند آستانه به مشکل بخورند، ما از ابتدا این را می دانستیم اما واقعیت این است همانطور که پیشتر گفتم تنها در قالب روند آستانه بود که جهان به دستاوردهایی برای حل و فصل بحران سوریه دست یافت.

وی گفت: بنابراین باید به روند آستانه تحرک ببخشیم چرا که در غیر این صورت آسیب خواهد دید، از این رو در نشست امروز در این خصوص صحبت کردیم که چه کار باید بکنیم و چگونه باید با دی میستورا نماینده سازمان ملل در خصوص سوریه کار کنیم که آنها را در روند حل و فصل بحران سوریه بیشتر درگیر کنیم.

به گزارش ایرنا، وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه امروز برای شرکت در نشست سه جانبه در خصوص بحران سوریه در مسکو گرد هم آمدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.