در حالی که «امانوئل ماکرون»‌ رئیس‌جمهور فرانسه تلاش می‌کند تا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را برای لغو نکردن برجام در ازای اعمال برخی محدودیت‌ها علیه ایران، ترغیب کند اما برخی تحلیلگران معتقدند این قرارداد جدیدی که ماکرون از آن صحبت می‌کند، چندان هم جدید نیست.

خبرگزاری «رویترز» در یادداشتی با بررسی پیشنهادات ماکرون به ترامپ، نوشت: «توافق جدید ماکرون در نگاه اول، اقدامی برای حفظ توافق کنونی و تغییر چهره برخی مسائل که هم‌اکنون بین ایالات متحده و سه متحد اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) در حال مذاکره است، به نظر برسد».

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، دیگر مقام اروپایی بود که بعد از رئیس‌جمهور فرانسه به کاخ‌سفید رفت تا ترامپ را از بازگرداندن تحریم‌های ذیل برجام علیه ایران منصرف کند؛ امری که عملا به معنای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است.

یک مقام فرانسوی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: «این (توافق جدید) در حقیقت با مسائلی که ما به مدت 6 ماه درباره آن مذاکره کردیم، یکسان است. ماکرون اما امیدوار است با اعمال برخی اصلاحات و همچنین باز نگه‌داشتن باب مذاکرات آتی، ترامپ را به باقی ماندن در توافق کنونی مجاب کند ».

یک دیپلمات دیگر نیز با بیان اینکه تلاش‌های ماکرون در راستای مذاکرات اخیر آمریکا و اروپایی‌ها بوده نه چیز جدیدتر، گفت: «تصور من این است که او به سادگی می‌خواهد برخی چشم‌اندازهای یک فرایند سیاسی را حفظ کند حتی اگر تصمیم منفی در تاریخ 12 می (22 اردیبهشت – موعد تمدید تعلیق‌های ایران) گرفته شود».

وی تاکید کرد ماکرون امیدوار است بتواند نارضایتی‌هایی که ممکن است پس از خروج ترامپ از برجام رخ دهد را کاهش داده و به نوعی باب مذاکرات مجدد بر سر توافق هسته‌ای جدید را باز نگه دارد.

این در حالی است که کمتر از دو هفته به موعد (22 اردیبهشت) تمدید تعلیق تحریم‌های ایران (ذیل برجام) توسط آمریکا باقی مانده اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور تهدید کرده که اگر «معایب توافق هسته‌ای ایران» برطرف نشود، تحریم‌ها را باز می‌گرداند.

رفع سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی ایران، محدود شدن برنامه موشکی ایران و دسترسی نامحدود و بی‌قید و شرط به اماکن نظامی ایران و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران درخواست‌هایی است که ترامپ مطرح کرده و گفته در صورتی که این خواسته‌ها محقق نشود، در موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران یعنی 12 می (22 اردیبهشت) از این توافق کناره‌گیری می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که توافق هسته‌ای قابل مذاکره مجدد نیست و تغییر مفاد این توافق، از جمله در زمینه سقف زمانی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای را نمی‌پذیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.