خبرگزاری فرانسه گزارش داد، سفارت لبنان در شهر کانبرا اعلام کرد: حدود ۱۲ هزار تن از اعضای جامعه لبنانی‌های استرالیا در فهرست رای دادن در انتخابات این کشور ثبت نام شده‌اند.

مراکز اخذ رای در دور دوم انتخابات پارلمانی لبنان نیمه‌های شب گذشته به وقت بیروت در ساحل شرقی استرالیا باز شد. وزارت خارجه لبنان نیز از طریق اتاق عملیاتی در این وزارتخانه روند انتخابات را کنترل می‌کند.

دور دوم انتخابات پارلمانی صبح فردا (دوشنبه) به وقت بیروت در لوس‌آنجلس در ساحل غربی آمریکا خاتمه می‌یابد.

این رای گیری یک هفته پیش از برگزاری مرحله اصلی این انتخابات در لبنان که برای تاریخ شش مه (۱۶ اردیبهشت) در نظر گرفته شده، برگزار می‌شود.

نزیه خیر، یک رای دهنده ۴۴ ساله عضو جامعه لبنانی‌های سیدنی استرالیا به خبرگزاری فرانسه گفت: امروز یک روز خاص و روز دموکراسی است. همانطور که شما می‌دانید همه در اینجا خوشحال هستند.

او در این اظهاراتش که در یک حوزه رای گیری در مسجد اعظم لاکمبا مطرح کرد، گفت: ما از سال ۲۰۰۹ تاکنون هیچ انتخاباتی نداشته‌ایم. چیزی حدود ۹ سال و اندی و این برای نخستین بار در استرالیا اتفاق می‌افتد برای همین ما بسیار از مشارکت در انتخابات لبنان خوشحال هستیم و امیدواریم که هرکس به چیزی که می‌خواهد، برسد.

کشور لبنان از سال ۲۰۰۹ تاکنون هیچ انتخابات پارلمانی برگزار نکرده و اخیرا یک قانون جدید به لبنانی‌های خارج از این کشور اجازه داد برای نخستین بار از زمان استقلال لبنان در سال ۱۹۴۳ بتوانند در انتخابات رای دهند.

جامعه لبنانی‌های استرالیا متشکل از حدود ۲۳۰ هزار نفر جمعیت از جمله مهاجران به دنیا آمده در لبنان و خانواده‌هایشان بوده که یکی از بزرگترین جامعه‌های لبنانی‌های ساکن خارج محسوب می‌شوند.

دنی جعجع، یک رای دهنده ۴۸ ساله مسیحی لبنانی‌های مقیم استرالیا گفت: این یک احساس خوب برای ماست که بتوانیم در تصمیم گیری در لبنان مشارکت داشته باشیم و ما احساس می‌کنیم که اکنون ما می‌توانیم تغییر را رقم بزنیم.

او با این حال درباره فرایند رای گیری شکایت‌هایی را مطرح کرد و گفت: مردم زیادی به حوزه رای گیری می‌آیند که نمی‌توانند اسمشان را در فهرست ثبت شده پیدا کنند و این موجب ناخرسندی و عصبانیت آنها شده است.

در این انتخابات مردم به یک لیست از کاندیداهای این رقابت‌ها که از منطقه اصلی خودشان در لبنان براساس یک نظام لیست محور سهمیه‌ای کاندیدا شده‌اند، رای می‌دهند.

رای دهندگان همچنین یک کاندیدا را از لیست کاندیدای پارلمانی نماینده جامعه مذهبی در آن منطقه تحت یک نظام سفت و سختی سهمیه بندی شده انتخاب می‌کنند.

نیمی از کرسی‌های پارلمان لبنان مختص مسیحی‌ها و نیم دیگر مختص مسلمانان است.

قرار است دست‌کم ۱۱۶ حوزه رای گیری در سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های لبنان در ۳۹ کشور به منظور این انتخابات ایجاد شود اما طبق برآوردها تنها ۸۲ هزار و ۹۰۰ نفر برای شرکت در این انتخابات در خارج از لبنان ثبت نام شده‌اند.

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان از لبنانی‌های مقیم خارج خواسته حضور پرشوری در انتخابات پارلمانی داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.