سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا کشور در نشست خبری که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: ما در یک هزار و ۳۸ شهر و ۲۸ هزار روستا اینترنت نسل‌ ۳ و ۴ را دارا هستیم.

وی ادامه داد: از سال ۹۰ تاکنون‌ میزان جرایم ۹۰۰ درصد افزایش‌ داشته است، اما به طور کلی در ایران به ازای‌ ۱۴۰۰ نفر یک جرم اما در هند به از‌ای یک میلیارد و ۳۰۰ نفر جمعیت ۵۷ فقره جرم‌ وجود دارد.

رئیس پلیس فتا کشور بیان کرد: ۵۱ هزار نفر متقاضی دریافت فروشگاه‌های اینترنتی و نماد اعتماد هستند که به طور کلی ۳۱ هزار نفر از آن‌ها موفق به دریافت نماد اعتماد شدند، در واقع این نماد مالک فروشگاه‌ را برای پلیس و اصناف مشخص می‌کند.

سردار هادیان‌فر ادامه داد: در خصوص حملات سایبری‌ باید بگویم ما در روز بیش از ۶ میلیون حمله سایبری‌ را در کشور شاهد هستیم‌ که درصد زیادی از آن‌ها دفع می‌شود و بخش زیادی از حملات مربوط به کاربران است.

وی ادامه داد: ۷ هزار و ۵۲۵ حمله‌ سایبری‌ در سال ۹۶ شناسایی شده است که ۲۹۶ حمله جدی‌ به سامانه و زیرساخت‌های حساس رخ داده که در واقع ۵۸ درصد آن‌ها از سوی آمریکا‌ و چین صورت گرفته و هدف حمله آن‌ها بانک‌ها و مؤسسات‌ مالی بوده است و در اولویت‌ بعدی‌ زیرساخت‌ها، مخابرات و توزیع برق و گاز بوده است و خوشبختانه همواره‌ ما این حملات را ساماندهی کرده‌ایم.

سردار هادیان‌ فر افزود: با توجه به حملات سایبر‌ی ممکن است اختلا‌لاتی در نظام پولی و مالی به وجود آید که لازم است بانک‌ها در این زمینه توجه بیشتری کنند، چراکه حمله سایبری‌ به ۱۱ بانک از ۳۲ بانک که مشتری بیشتری دارند صورت گرفت که ما در این زمینه تذکرات لازم را داده‌ایم و از مرکز افر‌ا گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم؛ تلاش ما مقابله‌ با نفوذ به سیستم‌ها است که با جرأت‌ می‌توان گفت که تاکنون آسیب جدی به زیرساخت‌های کشور وارد نشده و محافظت از زیرساخت‌های کشور در دستور کار قرار گرفته است و هماهنگی بین پلیس‌ فتا‌ و وزارت ارتباطات انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در طول ۶ سال گذشته در زمینه جرایم‌ سایبری نزدیک به ۱۲۰ هزار فقره پرونده تشکیل شده است، گفت: بیش از ۸۶ درصد پرونده‌ها کشف و رسیدگی شده است.

وی با تأکید بر استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: امروز مدیر تلگرام‌ به روسیه‌ رفته و در آنجا به عنوان ششمین نفر از ۶۰۰ نفر ثروتمند‌ شناخته شده است و حاضر نیست در مقابل گروه تکفیری‌ در تلگرام‌ بایستد‌، چراکه معتقد است این گروه خشونت‌ را ترویج نمی‌کنند.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا ۲۰۱۸ بیش از ۱۸۶ میلیارد دلار اطلاعات مردم در تلگر‌ام فروخته‌ شود که ما تأکید داریم از پیام‌رسان‌های داخلی که نگهدارنده‌ اطلاعات در داخل کشور هستند، استفاده شود.

سردار هادیان‌فر با بیان اینکه بیشتر جرایم در تلگر‌ام رخ می‌دهد و تقریباً ۲۰ درصد جرایم‌ در اینستا‌گرام صورت می‌گیرد، گفت: به طور مثال می‌توانیم به ۲ پرونده در زمینه‌ تلگرام‌ اشاره کنیم‌ که یکی از آن‌ها پرونده قتلی‌ در استان مرکزی‌ بود که فردی از طریق‌ تلگر‌ام با هم‌کلاسی قدیمی خود دوباره آشنا شده و با آن دست به یکی کرده و همسر‌ خود را به قتل رسانده است که باید بگویم اگر ما این پیام‌رسان را رصد‌ می‌کردیم هیچگاه‌ این اتفاق نمی‌افتاد.

وی ادامه داد: برخی از افراد که درآمدی از تلگرام‌ دارند، جو بی‌اعتمادی را در فضای مجازی داخلی مانند سروش و بیسفون‌ را ایجاد می‌کنند و یک بازی به راه انداخته‌اند که همین جا باید بگوییم سروش زیر نظر صدا و سیما است و به این شکل نیست که ما تمام اطلاعات شهروندان را دائماً رصد کنیم.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی و وزارت اطلاعات به زودی ارز مجازی را تولید‌ می‌کند، گفت: در حوزه کسب و کار پلیس فتا و وزارت ارتباطات همکاری خوبی خواهند داشت تا افراد برای کسب و کار خود به آنجا مراجعه کنند.

رئیس پلیس فتا کشور در خصوص پوز‌های سیّار‌ نیز گفت: نباید پوز‌های سیّار‌ دور از دسترس‌ مشتریان‌ قرار گیرد. در واقع باید مبلغ توسط فروشنده ثبت و رمز توسط مشتری زده شود تا مشکلاتی در این زمینه صورت نگیرد و در خصوص پوزهای‌ سیّار‌ نیز برخی افراد در این زمینه کلاهبرداری‌ کرده و کد ۱۶ رقمی‌ عابر بانک‌ مراجعه‌کننده را در پوز خود ذخیره و با دریافت رمز می‌توانند از حساب افراد برداشت کنند که تاکنون در این زمینه پرونده داشته‌ایم و فردی ۲۰۰ میلیون تومان از طریق پوز سیّار برداشت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.