"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان روز جمعه به واشنگتن سفر کرده و با دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا درباره بسیاری موضوعات مورد مناقشه بحث و مذاکره کرد. البته گزارش های منتشر شده درباره این دیدار حاکی از آن بود که مرکل با دست های خالی از واشنگتن بازگشت.

بسیاری از رسانه های غربی در تحلیل های مختلفی به نتایج این سفر که اولین سفر مرکل به آمریکا بعد از انتخاب مجددش به عنوان صدر اعظمی آلمان بود پرداختند.

بسیاری تحلیلگران در تحلیل های مختلفی نگاه انتقادی و ضعیفی به مرکل داشتند. برخی این سفر را یک سفر کاری سریع بدون نتیجه ارزیابی کردند. برخی نوشتند که  در دیدار مرکل با رئیس جمهور آمریکا تنها اختلافات مورد تاکید قرار گرفت و هیچ راه حلی شکل نگرفت.

به این ترتیب رسانه های مختلف درباره سفر مرکل به واشنگتن ابراز دلسردی کردند.

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی در این باره نوشت: رئیس جمهور آمریکا و صدر اعظم آلمان هیچ تلاشی برای مخفی نگه داشتن دیدگاه های مختلف خود نکردند. ترامپ مناسبات سردی با صدر اعظم آلمان داشت.

روزنامه لارپوبلیکای چاپ ایتالیا هم در مطلبی در این باره نوشت: این یک سفر کاری سریع بود و مشابه سفر سه روزه ماکرون به آمریکا نبود. مرکل قصد نداشت رویای همکار فرانسوی خود را دنبال کند و بهترین دوست ترامپ باشد. علاوه بر لبخندها و ابراز اطمینان ها در این دیدار یک مکالمه ۳ ساعته وجود داشت که به جای اینکه حاوی راه حل هایی برای مسائل باشد اختلاف نظرها را بیشتر آشکار کرد.

هفته نامه "اشپیگل" چاپ آلمان هم در این باره نوشت: البته این سفر آن قدرها که مرکل از آن می ترسید بد نبود. هیچ رسوایی و کلامی سخت و حتی یک شوخی تلخ وجود نداشت. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی با مرکل البته انتخاب دوباره اش را به وی تبریک گفت. اما این طور بود که به غیر از چند واژه دلچسب مرکل چیز دیگری را همراه خود به خانه نیاورد. پیغام غم انگیز سفر مرکل به واشنگتن این بود که دونالد ترامپ بسیار به خود وفادار است. او تنها در دوران مبارزات انتخاباتی خود توئیت نمی کرد. وی تنها در برابر حقایقی سر خم می کند که آن را با جهان بینی خود منطبق می بیند. ترامپ همچنین هیچ متحد و شریکی را نمی شناسد بلکه تنها توافقات و عزم و اراده هایی را قبول دارد که بیشترین منفعت ها را برای آمریکا دارد.

روزنامه تلگراف چاپ انگلیس هم در مطلبی نوشت: با نگاهی به مهلت های نزدیک برای بحران ها توافق اتمی با ایران و مسئله تعرفه های گمرکی روی فولاد و آلومینیوم مهم ترین مسائل در این سفر برای اروپا بود. با توجه به اینکه آلمان کشوری بر پایه صادرات است از جنگ تجاری با آمریکا بسیار هراسان است. اما مرکل نتوانست با خبرهای خوبی در این باره به برلین و نزد شرکای اروپایی خود بازگردد. در مسئله برجام البته مسئله سخت تر به نظر می رسد. هم مرکل و هم ماکرون می خواهند که آمریکا به این توافق پایبند باقی بماند، اما ترامپ همچنان تهدید می کند که در ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت) این توفق را لغو می کند.

روزنامه سوئیسی "نویه زوریخه سایتونگ" نیز در مطلبی به عدم توافق مرکل و ترامپ در مسئله توافق هسته ای با ایران در سفر به واشنگتن پرداخت.

روزنامه "واشنگتن پست" هم در تحلیلی درباره سفر مرکل به آمریکا نوشت: آنگلا مرکل به ضعیف ترین عضو اروپا تبدیل می شود. تردیدهای مرکل می تواند طرح های ماکرون برای یک اروپای قدرتمند را خنثی کند و این چیزی است (اروپای قدرتمند) که برای مذاکره با ترامپ فورا ضرورت دارد. درجه سیاسی برلین فاقد تفکر استراتژیک است و از خطر کردن نفرت داشته و دل و جرات کمی دارند.

روزنامه "زوددویچه سایتونگ" چاپ آلمان هم در این باره نوشت: دیدار مرکل در واشنگتن در رسانه های آمریکایی مورد توجه خوبی قرار نگرفت. نه ماکرون و نه مرکل تا به حال نفهمیده اند چگونه می توانند با ترامپ رفتار کنند و چگونه می توانند وی را متقاعد کنند. ماکرون سعی کرد با ژست هایی مثل در آغوش گرفتن تا انکار خود رئیس جمهور آمریکا را جلب کند که موفقیتی نداشت. مرکل هم واقع نگرانه و آرام همانگونه که همیشه بود رفتار کرد که رفتار او هم موفقیتی نداشت.

روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" هم در مطلبی با اشاره به اینکه دوران قدیم و همراه با آن برخی مسائل بدیهی و عادت ها تمام شده است، این اوضاع را واقعیت جدید نامید.

  روزنامه هندلزبلات آلمان هم در مطلبی به بررسی نتایج مذاکرات مرکل با ترامپ پرداخته و نوشت: مرکل با دست های خالی از واشنگتن بازگشت. نتیجه تلخ این سفر برای او این بود که "دونالد ترامپ" هر آنچه را بخواهد انجام می دهد و برایش فرقی نمی کند که این خواسته ها به مذاق آلمان خوش می آید یا نه.

به نوشته این روزنامه آلمانی برای مرکل در دیدار با رئیس جمهور آمریکا هیچ گزینه دیگری غیر از حفظ خونسردی و تحمل اوضاع وجود نداشت.

ترامپ در این دیدار انتخاب مجدد مرکل به عنوان صدر اعظمی آلمان را تبریک گفته و بر روابط دوستانه دو سوی آتلانتیک تاکید کرد. به هر حال بازده این سفر مرکل بسیار ناچیز بوده و وی با دست های خالی به وطن بازگشت.

در دیدار مرکل با ترامپ بخصوص بیگانگی عمیق در مناسبات تجاری بین دو سوی آتلانتیک آشکار شد.

روزنامه هندلزبلات همچنین نوشت که دیدار مرکل در واشنگتن بیش از پیش این مسئله را آشکار کرد که دولت آلمان باید واقعیت جدید و اغلب ناراحت کننده تحت ریاست جمهوری ترامپ را بپذیرد.

رئیس جمهور آمریکا این مسئله را نشان داد که می تواند تهدیدات را تبدیل به عمل کند و مرکل هم به صورت فزاینده ای این استراتژی را دنبال می کرد که مقاومت بی فایده است و آلمان می تواند حقایق و استدلال های زیادی را ارائه دهد و خود را با دیگر متحدانش هماهنگ کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.