بلومبرگ گزارش داد، اخیرا در گزارشی به ابعاد خروج محتمل آمریکا از برجام پرداخت و با پرداختن به کاهش صادرات نفتی ایران در صورت برهم خوردن توافق از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نوشت: «از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا می‌تواند ده‌ها میلیارد دلار معامله‌های تجاری را از بین برد.»

بلومبرگ با پرداختن به بعد «توازن قوای جهانی» در صورت برهم خوردن برجام نوشت: «در عرصه جهانی، بزرگترین برندگان اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، چین و روسیه دو کشور امضا کننده برجام هستند و درحالی‌که حضور آمریکا در منطقه کاسته می‌شود، نفوذ این دو کشور به تدریج در منطقه بیشتر شده است.»

بر این اساس، روسیه اینک درحال نبرد و پیروزی در منطقه است و در بحران سوریه کنار ایران قرار دارد. همچنین تغییر ایده حضور سرمایه گذاران آمریکایی و چینی در ایران، موجب رونق کار برخی شرکت‌های چینی می‌شود که اینک سرمایه گذاری‌های بزرگی در ایران انجام داده‌ و در حوزه نفت ،صنایع حمل و نقل قراردادهای چند میلیارد دلاری منعقد کرده‌اند.

بلومبرگ در ادامه با اشاره به خطر اتمی شدن جهان در صورت برهم خوردن برجام نوشت:« سقوط این توافق تلاش‌ها در جهت خلع سلاح اتمی را نه تنها در منطقه بلکه در جهان برهم می‌زند.»

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در این زمینه هشدار داده که با خروج آمریکا از توافق، کشورش ممکن است برنامه هسته‌ای خود را از سرگیرد. مقام‌های ایرانی نیز همچنین تهدید خروج از «ان. پی .تی» را نیز گوشزد کرده‌اند.

این نشریه با اشاره به تبعات سیاسی این مسئله در داخل ایران به نقل از «مرتضی» یک شهروند ایرانی نوشت: «اگر آمریکا به تعهدهای خود پایبند نباشد، وضعیت به قبل بر می‌گردد و ما غنی سازی اورانیوم را از سر می‌گیریم. این حق ما است زیرا آن‌ها در حال نقض توافق هستند و نه ایران.»

بلومبرگ در ادامه در زمینه احتمال تقابل بین ایران و آمریکا نوشت: «با از بین رفتن توافق و از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران ، خطر مواجهه افزایش می یابد. در این بین، اسرائیل و عربستان از متحدان آمریکا مصمم به پی عقب راندن ایران هستند و اسرائیل نیز در گذشته ایران را به بمباران تاسیسات‌ هسته‌ایش در صورت دستیابی به قابلیت‌های اتمی تهدید کرده است.»

در خاتمه این تحلیل آمده است: «میزان ناآرامی در منطقه به ویژه در امور تجاری، بسته به این دارد که چگونه ایران و دیگر قدرت‌ها به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان دهند. "آلکس وطنخواه" تحلیلگر "اندیشکده واشنگتن" در این زمینه معتقد است که اگر آمریکایی‌‌ها تصمیم به خروج از توافق بگیرند اما بقیه جهان اعلام کنند که ما به مواضع خود پایبند هستیم، آنگاه سرمایه گذاری در ایران چندان فاجعه بار نیست.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.