منابع خبری گزارش داده‌اند «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به ریاض از مقام‌های بلندپایه رژیم عربستان سعودی خواسته به مناقشا با قطر و محاصره این کشور پایان دهند. 

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته کاسه صبر واشنگتن از تنش‌های موجود میان اعضای شورای همکاری خلیج [فارس] لبریز شده و آن‌طور که یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید پامپئو به الجبیر گفته این مناقشه باید خاتمه پیدا کند. 

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه  سابق آمریکا بخش زیادی از مدت زمان حضورش در این سمت را صرف تلاش برای میانجی‌گری میان این کشورها کرد، اما موفقیتی نداشت و در هدفش ناکام ماند. 

نیویورک‌تایمز نوشته سعودی‌ها که مسائل مربوط به تحولات قدرت در واشنگتن را به دقت دنبال می‌کردند از روابط تیره تیلرسون با ترامپ آگاه بودند و به همین دلیل توجهی به اظهارات او نمی‌کردند. 

اما پامپئو روابط بسیار نزدیکی با ترامپ دارد؛ ضمن آنکه قطری‌ها هم در 11 ماهی که از مناقشه‌شان با کشورهای عربی می‌گذرد میلیون‌ها دلار برای جلب رضایت واشنگتن هزینه کرده‌اند. 

روزنامه آمریکایی بر همین اساس گزارش داده پامپئو به این دلیل به ریاض آمد که پیام‌های یکسانی را به «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان، «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور و «ملک سلمان»، پادشاه آن ارسال کند و آن پیام این بود که باید اقداماتشان را متوقف کنند. 

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشته است: «در واشنگتن مقابله با ایران، باثبات کردن عراق و سوریه، شکست کامل داعش و حل کردن تدریجی جنگ داخلی در یمن اولویت‌هایی فوری دانسته می‌شوند که بدون اتحاد اعراب و همکاری قدرتمندتر آنها امکان‌پذیر نخواهد بود.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.