اسکای نیوز عربی گزارش داد، ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی به مساله فلسطین پرداخت و گفت: مشکل فلسطین جز با توافق بین‌المللی و تفاهم دو طرف حل نخواهد شد و راهکار تشکیل دو کشوری شیوه‌ای مناسب برای حل این مناقشه است.

او درباره مبارزه با تروریسم و جنگ در سوریه نیز گفت: خطرات زیادی ما را احاطه کرده. جنگ با تروریسم یک ماموریت مشترک است که ما دوشا دوش یکدیگر آن را آغاز کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم.  طرح ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه اقدامی مناسب برای فرو نشاندن شدت درگیری‌ها در این کشور بود و اردن از هرگونه تلاشی که برای کاهش رنج مردم سوریه انجام شود حمایت می‌کند.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز دراین کنفرانس مطبوعاتی گفت: بعد از عربستان، اردن دومین کشور عربی است که به آن سفر کرده‌ام و این نشان دهنده جایگاه مهم امان نزد آمریکاست. امنیت و استقرار اردن به عنوان بخشی از امنیت ملی آمریکا برای ما حائز اهمیت است. ما با طرف اردنی توافقی امضا کرده‌ایم که طی پنج سال کمک‌هایی در اختیار امان قرار می‌دهیم تا بتواند از مرزهای خود در برابر تنش‌های سوریه حمایت کند و نیز از پس بحران آوارگان که به این کشور سرازیر شده‌اند برآید.

پامپئو ادامه داد: اهداف ما در سوریه مشخص است. ما با تروریسم در این کشور می‌جنگیم و به دنبال کمک به سوری‌ها و ایجاد ثبات در منطقه هستیم. ما حامی ایجاد آتش‌بس در مناطق جنوبی سوریه در مرز با اردن هستیم و همچنان از این طرح حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا به مساله صلح خاورمیانه نیز پرداخت و گفت: ایالات متحده به تلاش‌های خود برای تحقق صلح در خاورمیانه ادامه می‌دهد. ما از نقش اردن در این پرونده و نیز جایگاه این کشور در اداره اماکن مقدس فلسطینی هم قدردانی می‌کنیم. به نظر ما طرح دو کشوری به شرطی که مورد موافقت هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی قرار بگیرد می‌تواند راهی مناسب برای پایان این مناقشه طولانی باشد.

پامپئو در ادامه سخنان خود همانند مصاحبه‌های مطبوعاتی‌اش در عربستان و اسرائیل به بحث ایران نیز پرداخت و گفت: ایران باعث ایجاد تنش در منطقه است. ما در مقابل چنین تحرکاتی می‌ایستیم. با طرف اردنی در این باره و نیز بحث پرونده هسته‌ای ایران مذاکره کردیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه به سوال خبرنگاران نیز پاسخ گفت و درباره حملات سه گانه کشورش با فرانسه و انگلیس به سوریه نیز گفت: استفاده از سلاح شیمیایی همانگونه که رئیس‌جمهور ترامپ گفته برای ما قابل قبول نیست. ما به هر اقدامی در این راستا یقینا پاسخ می‌دهیم.

او در پاسخ به سوالی درباره تظاهرات مردم غزه و اقدامات خشونت آمیز اسرائیل در مقابله با شهروندان فلسطینی در هفته‌های گذشته با اعلام حمایت کامل از رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و ما در این زمینه کار اسرائیل را تایید می‌کنیم و در کنار آنها هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.