در این بیانیه که در واکنش به ادعاهای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر شده است، از طرح این اتهام که ایران برنامه  تسلیحات هسته‌ای فعال خود را حفظ کرده است به نوعی عقب نشینی کرد.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، در این بیانیه آمده است: ایالات متحده از اطلاعاتی که به تازگی از سوی اسرائیل منتشر شد مطلع است و به بررسی آن ادامه می‌دهد. این اطلاعات جزئیات متقاعد کننده و جدیدی از تلاش‌های ایران برای تولید موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ارائه می‌دهد.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است که این اطلاعات با آنچه آمریکا مدت‌هاست می‌داند مطابقت دارد؛ اینکه ایران یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی قوی و مخفیانه داشت که باوجود تلاش‌هایش نتوانست آن را مخفی کند.

کاخ سفید ابتدا بیانیه دیگری منتشر و در آن ادعا کرد که ایران برنامه تسلیحاتی دارد اما سپس آن را اصلاح و تنها ادعا کرد چنین فعالیت‌هایی داشته است.

به گزارش ایسنا، این ادعای بی‌اساس و واهی در حالی دوشنبه شب از سوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی مطرح شد که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به نمایش تبلیغاتی نتانیاهو گفت: اطلاعاتی را که نتانیاهو منتشر کرده است، نمی‌توان به معنای نقض برجام از سوی ایران دانست.

موگرینی در سخنانی در قاهره گفت: برجام بر اساس فرضیات یا اعتماد  استوار نیست، بلکه بر تعهدات مشخص، راستی‌آزمایی و نظارت دقیق توسط آژانس انرژی اتمی استوار شده است.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید ابتدا اطلاعات منتشر شده از سوی نتانیاهو را بررسی کند؛ چرا که آژانس تنها سازمان مسئول نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران است.

موگرینی درباره آنچه افشاگری‌های نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران خوانده شده است، گفت: این اظهارات به هیچ وجه ثابت نمی‌کنند که ایران توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ را اجرا نمی‌کند. نتانیاهو اطلاعاتی که نشان دهد ایران برجام را نقض کرده، ارائه نداده است.

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این ادعای بی‌اساس نتانیاهو در مورد برنامه مخفی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، آن را برنامه‌ای از پیش تعیین شده و برای تاثیر بر ادامه حیات برجام دانست.

ظریف با انتشار پیامی در توییتر نوشت: ترامپ برای فسخ برجام متوسل به اتهامات کهنه‌ای شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر به آنها رسیدگی کرده است.

وی افزود: چوپان دروغگو زمان این افشاگری ادعایی را برای چند روز قبل از ۱۲ می هماهنگ کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.