سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در حاشیه مراسم افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران درباره جابه‌جایی مکان این نمایشگاه از شهر آفتاب به مصلای بزرگ امام خمینی (ره)، گفت: ما در سه سال گذشته جابه‌جایی نمایشگاه کتاب را  داشتیم، اول به «شهر آفتاب» رفتیم و امسال هم به مصلی بازگشتیم. زمانی که ما به «شهر آفتاب» رفتیم این استدلال را داشتیم که این مکان، مکانی است که برای نمایشگاه آماده شده است. فضای بازی دارد و جمعیت می‌تواند اوقات  فراغت  خود را در  آن بگذراند. ما این فکر را داشتیم وقتی با عنوان نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب برویم، آنجا را به عنوان شهر کتاب می‌شناسد و سند تملک معنوی آن با کتاب تعریف می‌شود.

وی افزود: دو سال پیش قرارداد یکساله با «شهر آفتاب» را منعقد کردیم و شهرداری قرار بود امکاناتی را در اختیار ما قرار دهد که در سال اول این مسیر اتفاق نیفتاد. سال دوم نیز تغییری در آنجا رخ نداد و ما احساس کردیم مسیر، طولانی است و با توجه به اینکه شرایط شهر آفتاب مهیا نبود، دلیل منطقی برای دفاع از ماندن در آنجا وجود نداشت. در طول سال، گفتگوهای مختلفی با مسئولان شهرداری تهران داشتیم و از آنها می‌خواستیم به ما بگویند که آیا زیرساخت‌های شهر آفتاب برای سال سوم آماده است که آنها پاسخ شفافی به سوال ما نمی‌دادند.

صالحی ادامه داد: به دلیل اینکه شرایط شهر آفتاب مهیا نبود و دفاعی برای ماندن در آنجا وجود نداشت، تصمیم گرفتیم که نمایشگاه را به مصلی برگردانیم. در مصلی نیز تغییرات جدیدی اعمال شده بود. رواق‌هایی که قبلاً نیمه آماده بودند، آماده شدند به این ترتیب بخش بیشتری از نمایشگاه در فضای مسقف قرار گرفت. از طرفی دسترسی به مصلی راحت‌تر بود. با توجه به اینکه برخی از افراد هر روز به نمایشگاه می‌رفتند و جزو مراجعه‌کنندگان نبودند، مصلی برایشان راحت‌تر بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه کتاب نیز گفت: مسئله‌ای که طی این سال‌ها به دنبال آن بودیم، تقویت دیپلماسی فرهنگی است؛ برخی گام‌ها برای ادامه و تکامل این بحث برداشته شده است. به طور مثال بحث مهمان ویژه که چند سالی است در نمایشگاه برگزار می‌شود و به عنوان حرکت متقابل، مطرح است. ما به دنبال طی کردن این پروسه فرهنگی هستیم و موضوع «کشور مهمان ویژه» را به عنوان یک حرکت مستقل دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به مهمان ویژه شدن صربستان در نمایشگاه کتاب تهران، افزود: ما دو سال پیش مهمان ویژه نمایشگاه کتاب صربستان بودیم و آنها نیز امسال مهمان ما هستند. بحث‌های خوبی با وزیر فرهنگ و اطلاعات صربستان در حوزه مبادلات فرهنگی داشتیم. همچنین سال گذشته ایتالیا مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران بود که با مشاور وزیر این کشور نیز گفتگوهایی درباره مبادلات فرهنگی شکل گرفت.

صالحی یادآور شد: امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران است و این فرصت را برای ما ایجاد می‌کند که در حوزه نشر کتاب و رهاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه بتوانیم صحبت کنیم. فعالیت‌های فرهنگی که در نمایشگاه شکل گرفته است، امسال بیش از گذشته دنبال می‌شود. همچنین صنف ناشران فعالیت‌های جدی‌تری را در نمایشگاه امسال دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.