بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه شب در ادعایی بی‌اساس گفت که ایران کماکان برنامه هسته‌ای تسلیحاتی دارد و از زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تلاش‌های خود را برای مخفی کردن این فعالیت‌هایش تشدید کرده است.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سخنگوی آژانس در واکنش به این ادعاها، بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دسامبر ۲۰۱۵ ارزیابی نهایی خود درباره مسائل باقیمانده کنونی و گذشته پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را به شورای حکام آژانس ارائه داد. آژانس در این گزارش ارزیابی کرد که پیش از پایان سال ۲۰۰۳ یک زیرساخت سازمانی در ایران وجود داشت که برای کمک به یکسری فعالیت‌های منوط به توسعه یک چاشنی انفجار هسته‌ای مناسب بود. اگرچه برخی فعالیت‌هایی پس از سال ۲۰۰۳ صورت گرفت، آنها بخشی از یک تلاش هماهنگ شده نبودند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ارزیابی کلی آژانس این بود که یکسری فعالیت‌های مرتبط با توسعه یک چاشنی انفجاری هسته‌ای پیش از پایان سال ۲۰۰۳ به عنوان یک تلاش هماهنگ شده در ایران انجام شد و برخی فعالیت‌ها نیز پس از سال ۲۰۰۳ صورت گرفت. آژانس همچنین ارزیابی کرد که این فعالیت‌ها فراتر از مطالعات علمی و امکان‌سنجی، دستیابی به صلاحیت‌ها و قابلیت‌های فنی خاص فراتر رفته است. همان گزارش تاکید کرد که آژانس هیچ نشانه معتبری دال بر فعالیت‌های مرتبط با توسعه یک چاشنی انفجاری هسته‌ای پس از سال ۲۰۰۹ در ایران پیدا نکرده است. با توجه به این گزارش مدیرکل آژانس، شورای حکام نیز اعلام کرد که بررسی این مساله به پایان رسیده است.

آژانس در ادامه بیانیه خود آورده است: در راستای روش‌های استاندارد، آژانس تمامی اطلاعات مرتبط با پادمان‌ها که در دسترس داشت را ارزیابی کرد هر چند این روش آژانس نیست که به طور علنی درباره چنین اطلاعاتی صحبت کند.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.