محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم روز استاد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ما امروز در شرایط ویژه در سطح جهان هستیم شرایطی که بسیاری از آن به عنوان گذار در جهان صحبت می‌کنند.

به نوشته فارس، وی افزود: این شرایط اتفاق جدیدی نیست، بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، جهان با پدیده ای مواجه شد که قبلا هم با آن مواجه بود که بعد از جنگ جهانی دوم نظم دوقطبی در دنیا شکل گرفته بود.

ظریف با بیان اینکه خاصیت نظم قابلیت اندازه گیری و پیش بینی است و این نظم در دوران بعد از جنگ سرد فرو پاشید اظهار داشت: برخی فکر می‌کردند این نظم فوری به یک نظم تک قطبی تبدیل می شود و حمله عراق به کویت این توهم را تسریع کرد زیرا همه کشورها از جمله کشور دوست و برادر سوریه پشت عراق قرار گرفتند و کتاب های متعددی نوشتند و هزینه های زیادی کردند زیرا تصور میکردند نظم جدیدی در حال شکل گیری است

وزیر امور خارجه ادامه داد: من اعتقاد دارم جنگ سرد بازنده داشت و کسی نمی‌تواند مدعی برنده بودن در آن باشد.

وی ادامه داد: دوران گذار زمان زیادی طول کشیده است، گرچه هنوز جنگ جهانی نداشتیم اما جنگ های متعددی بوده و شکل رقابت عوض شده زیرا منابع قدرت تغییر کرده است.

ظریف تصریح کرد: در دورانی منبع قدرت فقط نظامی بود و قدرت را بر اساس سلاح های نظامی می‌سنجیدند و به همین دلیل جوانک کم استعداد سعودی می‌گوید ایران قدرت پنجم نظامی منطقه هم نیست و ما نگران ایران نیستیم ولی نمی‌دانم چرا هر جایی که می‌رود با جَزَع می‌گوید کمک کنید که ایران ما را نابود می‌کند.

ظریف در دانشگاه امیرکبیر گفت: در دوران پس از جنگ سرد چندین اشتباها محاسباتی می‌بینیم، اشتباه صدام حسین که اطلاعاتش بد بود و بد محاسبه می‌کرد به طوری که می‌گفتند ایران بیشتر از دو هفته دوام نمی‌آورد و یک هفته طول کشید که نخستین قطعنامه صادر شد و حتی در آنجا از عراق نخواستند که عقب بکشد، محاسبه براساس ذهنیت متحجر دوران قبل و براساس اطلاعات غلط بود که می‌گفت فکر نمی‌کرد دولت آمریکا دولتی را که در برابر ایران ایستادگی کرده است سرنگون کند. اینها محاسبات اشتباه بود و محاسبه اشتباه بعدی او نیز در حوزه افراط در همراهی با قذافی بود.

ظریف ادامه داد: قذافی هم تمام امکاناتش را در سینی گذاشت و تقدیم کرد که آن محاسبه هم اشتباه بود.

وی با بیان اینکه اشتباه در محاسبه بسیار خطرناک است، اظهار داشت: محاسبه صحیح می‌تواند یک کشور را به جایگاه قدرت پیش‌بینی نشده برساند؛ مانند ایران که اگر محاسبات اشتباهی نکنیم می‌توانیم قدرت مهمی در عرصه بین‌الملل باشیم.

وزیر امور خارجه گفت:‌ محمد بن‌سلمان ۲۵۰ میلیون دلار برای سفر به آمریکا هزینه روابط عمومی کرد ولی نمی‌تواند در حوزه سیاسی و داخلی پیش رود، در عربستان زمانی که محمد بن سلمان به آمریکا رفت و شعار طرفداری از اسرائیل داد آشفتگی پیش آمد به طوری که پدرش حرف‌های او را پس گرفت و اجلاس سران اتحادیه عرب که قرار بود برای دوستی با اسرائیل و دشمنی با ایران برگزار شود به اجلاس قدس تغییر یافت و دو جاسوس اسرائیل را نیز در عربستان محاکمه کردند.

ظریف با تأکید بر آینده روشن جمهوری اسلامی ایران گفت: ممکن است فشارهایی بر ما وارد شود ولی ما با بقیه تفاوت داریم و همین تفاوت عامل پیشرفت‌مان است آن هم اینکه پیشرفت و توسعه ما متکی به مردم است، ما ۴۰ سال است نه تنها حمایت نشدیم بلکه همیشه علیه ما کار کردند و ما توانستیم بمانیم، نه اینکه هر روز با تمام دنیا سر جنگ داشته باشیم ولی باید به مردم خودمان امید و اعتمادبه‌نفس بدهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: نیاز نیست هر روز از سوی رسانه‌ها اعتماد به نفس مردم‌مان را سرکوب کنیم.ترامپ می‌گوید اگر می‌توانستیم یک پیچ از انرژی هسته‌ای ایران را باقی نمی‌گذاشتم، ولی نمی‌توانم. اما در رسانه‌های ما فقط جمله اول ترامپ بولد می‌شود و ابراز نتوانستن او را به مردم نمی‌گویند.

ظریف گفت: ترامپ دو سال قبل در مبارزات انتخاباتی گفته بود که نخستین کاری که انجام می‌دهد نابود کردن برجام است، حالا ۱۶ ماه گذشته و هم ترامپ، هم نتانیاهو تئاترهای مسخره‌ای را اجرا کردند ولی هنوز نتوانسته‌اند.

وی افزود: ما هم می‌توانیم بگوییم نتوانسته‌اند و هم می‌توانیم بگوییم نخواسته‌اند که این کار را انجام دهند. ولی چرا جمله دوم را به کار می‌بریم در حالی که آنها می‌خواستند ولی نتوانستند.

ظریف اظهار داشت: آنها نتوانستند در برابر مردم ایران مقاومت کنند پس چرا ما اعتماد به نفس مردم‌مان را سرکوب می‌کنیم؟ ما که همه چیز را از این مردمی داریم که با وجود تبلیغات علیه انتخابات ایران ولی بیش از ۷۲ درصد در انتخابات شرکت کردند که البته مهم نیست به چه کسی رأی دادند و مهم شرکت آنها است.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: چرا به این مردم می‌گوییم کدام دیوانه‌ای در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند؟ چرا زمینه فرار سرمایه‌گذاران از ایران را فراهم می‌کنیم؟ چرا به مردم خودمان عزت و اطمینان نمی‌دهیم؟ این دعواهای سیاسی داخلی چه ارزش و فایده‌ای دارد؟ این قدرتی که جز ضعف اعصاب چیزی به همراه ندارد چه فایده‌ای دارد که حاضریم منافع ملی را به خاطر آن زیر پا بگذاریم؟ اگر ما به دیپلمات خود اعتماد نکنیم و بگوییم کلاس سرش رفته است در حالیکه ترامپ و نتانیاهو می‌گویند ایران سر شما کلاه گذاشته است چه نفعی برای کشور حاصل می‌شود که رسانه‌های ما وزیر خارجه را می‌کوبند؟

وی گفت: کشور ما با این امید و اطمینان می‌تواند در آینده نقش بزرگی ایفا کند، بیاییم این خودباوری که بزرگترین یادگار امام راحل و بزرگترین آموزه مقام معظم رهبری است را باور کنیم تا بتوانیم در این دنیای پرآشوب برای کشور امید ایجاب کنیم که در این زمینه اساتید دانشگاه نقش مهمی دارند. زیرا آنها آینده‌سازان کشور هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.