مکور ریشون گزارش داد: این اقدام السیسی برای آن صورت می گیرد که احتمال می رود با بهره برداری از سد النهضه، بخش عظیمی ازجریان آب رودخانه نیل قطع شود.

در همین حال، «ابی احمد علی» نخست وزیر اتیوپی روز چهارشنبه به خارطوم پایتخت سودان می رود، سفری که دو روز به طول خواهد انجامید و وی با «عمر البشیر» و دیگر مسئولان بلندپایه سودانی دیدار خواهد کرد.

تحلیلگران بر این باورند که یکی از موضوعات اصلی که میان مقام های اتیوپی و سودان در مورد ان مذاکره خواهد شد، مساله سد النهضه خواهد بود.

مذاکرات سودان، اتیوپی و مصر در مورد سد النهضه در ماه نوامبر ۲۰۱۷ بدون رسیدن به توافقی در مورد جزئیات فنی این سد که اتیوپی در حال ساختن آن بر سرچشمه رود نیل است، به پایان رسید.

مصر اواخر دسامبر ۲۰۱۷ به اتیوپی پیشنهاد داد بانک جهانی به عنوان یک موسسه بی طرف در فعالیت های کمیته فنی سه جانبه در مورد سد النهضه حضور و مشارکت داشته باشد اما آدیس آبابا این پیشنهاد مصر را رد کرد.

مصر بیم آن دارد ساخت این سد بر سهمیه آبی آن از رود نیل که بیش از ۵۵.۵ میلیارد متر مکعب است، تاثیر منفی بگذارد اما اتیوپی می گوید ساخت این سد برای تولید انرژی سودمند است و زیانی به مصر و سودان وارد نمی کند.

سد النهضه در منطقه «بنی شانغولو» واقع در نزدیکی مرزهای سودان ساخته می شود و در ۹۰۰ کیلومتری شمال غربی پایتخت اتیوپی قرار دارد.

ساخت سد النهضه هزینه ای بالغ بر ۴.۷ میلیارد دلار دارد که بیشتر آن را دولت اتیوپی تقبل کرده است .قرار است ارتفاع این سد ۱۷۰ متر باشد که بدین ترتیب بزرگترین سد برقی- آبی در قاره آفریقا خواهد بود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.