سارا هاکابی سندرز روز سه شنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته ای ایران، با تکرار مواضع نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: ایران از همان ابتدا دروغ گفته و یک بازیگر غیر صادق بوده است، بنابراین توافقنامه به دست آمده بر پایه اطلاعات غیر دقیق بناشده است و ما با آن مشکل بزرگی داریم .

وی ادامه داد: این حقیقت که توانایی های موشکی ایران بسیار پیشرفته تر از آنچه قبلا گفته می شد، است و اگر این توافقنامه با همین شرایط موجود که دارای غروب خورشید در ۷ سال آینده است ادامه یابد، در آن صورت در مراحل تولید و ساخت تسلیحات هسته ای بسیار جلو خواهند افتاد و آن را بسیار سریع تر از آنچه که قبلا ادعا می کردند، خواهند ساخت.

ادعای اخیر سارا هاکابی سندرز، ۱۰ بار تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی را بر انجام تعهدات برجامی ایران نادیده گرفته که تحت شدیدترین بازرسی ها به دست آمده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم روز گذشته در دیدار همتای نیجریه ای خود همین عبارات را تکرار کرد و گفت که هفت سال آینده، همین امروز است و ایران می تواند به سرعت به سلاح هسته ای دست یابد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم چندی پیش در نشست کمیته روابط خارجی سنا که برای بررسی صلاحیت وی برای احراز مسئولیت دستگاه دیپلماسی تشکیل شده بود، اعتراف کرد ایران پیش از برجام در مسیر دستیابی سریع به بمب اتمی نبوده و پس از آن نیز نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی که آیا نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره زمان انتشار مدارک ادعایی علیه برنامه هسته ای ایران، با واشنگتن هماهنگ کرده بود یا نه، گفت: برای زمان انتشار مدارک با آمریکا هماهنگی صورت نگرفته بود.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: اسراییل پیش از انتشار این اسناد، با آمریکا هماهنگی های لازم را داشته است و آمریکا ضمن تایید این اقدام، همواره از تلاش ها و نقش تل آویو حمایت می کند.

سندرز یادآور شد فکر می کنم خواست آنها(اسراییل) اطمینان از اینکه مردم واقعیت ها را بدانند و همه اطلاعات موجود را داشته باشند.

فدریکا موگرینی مسئول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اظهار کرده بود تل‌آویو هیچ مدرکی که نشان دهد ایران برجام را نقض کرده، ارائه نکرده است.

وی با بیان این که برجام بر اساس فرض حسن نیت یا اعتماد شکل نگرفته، بلکه بر اساس تعهدات محکم، ساز و کارهای راستی‌آزمایی و نظارت بسیار دقیق واقعیات است، گفت: این کار توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۰ گزارش منتشر و تایید کرده که ایران به طور کامل تعهداتش را رعایت کرده است.

موگرینی تصریح کرد در هر حال، اگر هر طرف یا هر کشوری، اطلاعاتی از عدم پایبندی، هر نوعی که باشد، در اختیار دارد، می‌تواند و باید این اطلاعات را به ساز و کارهای مناسب، قانونی و رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کمیسیون مشترک نظارت بر توافق هسته‌ای که من ریاست آن را بر عهده دارم و همین دو ماه پیش جلسه آن را برگزار کردم، ارجاع دهد. ما ساز و کارهایی برای پاسخ به نگرانی‌ها در اختیار داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.