ایندیپندنت گزارش داد، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: اظهارات اخیر نتانیاهو تاکیدی است بر اهمیت حفظ محدودیت‌های توافق هسته ای با ایران است.

 

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: توافق هسته‌ای ایران بر اساس اعتماد و باور به نیت ایران حاصل نشده بلکه این توافق بر اساس راستی آزمایی‌های شدید شامل اقداماتی است که به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران را می دهد.

 

به گزارش ایسنا مقامات اروپایی در واکنش به ادعاهای دروغین نتایناهو علیه کشورمان تاکید کرده‌اند که این موضوع نشان دهنده لزوم حفظ برجام است و تنها مرجع رسمی نظارت بر بر نامه هسته ای ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

 

بهرام قاسمی قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به این ادعاها گفت: نمایش مضحک تبلیغاتی اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یکی از آخرین سریال‌های تکراری از نمایش‌های بی‌ثمر و شرم آور در خصوص برنامه هسته‌ای مخفی ایران، دست و پا زدن‌های بی حاصل ورشکسته‌ای دروغ‌پرداز و رسواست که جز دروغ پراکنی و دغل کاری کالا و متاعی برای عرضه نداشته و ندارد.

 

در پی ادعاهای نتانیاهو، آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: آژانس هیچ نشانه معتبری دال بر فعالیت‌های مرتبط با توسعه یک چاشنی انفجاری هسته‌ای پس از سال ۲۰۰۹ در ایران پیدا نکرده است. با توجه به این گزارش مدیرکل آژانس، شورای حکام نیز اعلام کرد که بررسی این مساله به پایان رسیده است.

 

ولادیمر پوتین رییس جمهور روسیه نیز در یک گفتوگوی تلفنی با نتانیاهو  موضع روسیه در قبال برجام را مبنی بر اینکه این توافق دارای اهمیت زیادی برای ثبات و امنیت بین‌المللی است مورد تاکید قرار داد و گفت که توافق باید از سوی تمام امضاکنندگان اجرا شود.

همچنین به گزارش به نقل از خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه  در سیدنی استرالیا  در جمع خبرنگاران گفت: نمی دانم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد توافق هسته ای ایران چه تصمیمی خواهد گرفت.

 

رییس جمهور فرانسه پیش تر اعلام کرده بود که هیچ طرح جایگزینی برای برجام وجود نخواهد داشت.

 

مقامات کشورمان همواره هشدار داده اند در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام گزینه های متعددی برای ایران وجود خواهد داشت که در صورت لزوم آن ها را عملی خواهد کرد.

 

همچنین جان کری وزیر پیشین  امور خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای اخیر بنیامین نتانیاهو در مورد ایران گفت: صحبتهای اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نشان داد که توافق هسته‌ای با ایران (برجام) چقدر ضروری بود؛ صحبت‌هایی که در آن ادعا شد تهران به شکلی پنهانی به دنبال گسترش سلاح‌های خود بود.

 

وی افزود: هر کدام از جزئیاتی که نتانیاهو ارائه کرد دلیلی بود برای اینکه جهان با هم متحد شود تا تحریم‌ها و مذاکرات علیه ایران را در پیش بگیرد، چرا که تهدید واقعی بود و باید متوقف میشد.

 

وزیر پیشین امور خارجه آمریکا افزود: توافق هسته‌ای نتیجه بخش بوده است. این دلیلی است برای اینکه کارشناسان امنیتی اسرائیل علنا درباره آن صحبت میکنند. پیش از دستیابی به توافق هسته ای با ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی، ایران بدون پاسخگویی یا شفافیت قادر بود به گسترش سلاح‌های خود ادامه دهد.توافق را پاره کنید و شما از فردا به نقطه اول (وضعیت قبل از توافق) باز خواهید گشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.