آسوشیتدپرس گزارش داد، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه این اظهارات را یک هفته بعد از انتقادهایش از سیاست «اول آمریکا» دونالد ترامپ در جریان سفرش به واشنگتن و همین‌طور ساعاتی بعد از گردهمایی رهبران پوپولیست مخالف مهاجرت اروپا در کشورش مطرح کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنانش در جریان سفر به استرالیا از این کشور به خاطر فرستادن «یک بخش بزرگ از جمعیتش» به جنگ در فرانسه در زمان جنگ‌های جهانی اول و دوم تشکر کرد.

ماکرون که این اظهارات را در کنار مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا در یک مراسم گذاشتن دسته گل در بنای یادبود اصلی جنگ جهانی در سیدنی مطرح کرد، گفت: زنده نگه داشتن یاد فداکاری‌های نیروهای استرالیایی در فرانسه برآمده از درک بنیان‌هایی است که یک ملت بر اساس آن بنا می‌شود.

ماکرون تاکید کرد: ملت استرالیا پیشتر با فرستادن بخش بزرگی از جمعیتش در آن زمان به سمت دیگر دنیا با جبهه غربی پیوند خورد.

او ادامه داد: این می‌تواند در زمانی که ملی‌گرایی مجددا ظهور پیدا می‌کند و پشت مرزها خودش را محکم کرده و با مابقی دنیا اعلام خصومت می‌کند، یک پیام قدرتمند باشد.

ماکرون تاکید کرد: تاکنون در تاریخ هیچ ملت بزرگی با روی گرداندن از جهان درست نشده است.

این اظهارات ماکرون پس از آن مطرح شد که تجمع‌های اعتراضی طی روز سه‌شنبه در شهر نیس فرانسه با رهبری مارین لوپن رهبر راست افراطی این کشور همزمان با حضور دیگر همتایان اروپایی وی به عنوان مخالفان مهاجرت در این تجمع برگزار شد.

هدف از برگزاری این تجمع، تقویت مبارزه آنها برای انتخابات پارلمان اروپا در سال آینده میلادی بوده است. از جمله رهبران شرکت‌کننده در این تجمع هارالد ویلی مسکی، رهبر حزب آزادی اتریش و همچنین تومیو اوکامورا، رهبر ملی‌گرایان جمهوری چک بودند.

ماکرون دومین رئیس‌جمهوری تاریخ فرانسه است که به استرالیا سفر می‌کند و در جریان این سفر که قرار است دو روز طول بکشد، او تاکید کرد که پیوند قدرتمند بین فرانسه و استرالیا مجددا در همکاری‌های دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه و همچنین مبارزه با تامین مالی تروریسم خودش را نشان داده است.

در جریان این سفر دولت‌های دو کشور پیمانی را در زمینه مبارزه با جنگ‌های سایبری امضا کردند. همچنین رئیس‌جمهوری فرانسه در این سفر نشان شوالیه افتخار این کشور مشهور به لژیون دونور را به سه نظامی کهنه‌کار استرالیایی متعلق به دوران جنگ جهانی دوم که سابقه خدمت در فرانسه را داشتند، اعطا کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.