خلیل حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ درباره پرداخت عوارض و مالیات توسط صنعت بیمه اظهار کرد: اولین ضرر پرداخت مالیات و عوارض توسط صنعت بیمه این است که بیمه‌ها را ۹ درصد گران کرده است. در همه جای دنیا اینگونه است که دولت‌ها برای افزایش استقبال مردم از بیمه‌ها به ویژه بیمه عمر، ‌مشوق‌هایی در نظر می‌گیرند و در این موضوع هم معافیت‌های مالیاتی و عوارضی وجود دارد.

او توضیح داد: طبیعتا از نظر اجتماعی استقبال افراد از بیمه‌ها برای جامعه مهم است و دولت‌ها در این راستا اقدام می‌کنند. این موضوع به ویژه درباره بیمه عمر صدق می‌کند. در نظر داشته باشید افرادی که نان‌آور خانه بوده و برای خانه در آمد کسب می‌کنند، اگر بیمه‌نامه عمر خریده باشند و دچار مشکل شوند، صنعت بیمه بخشی از مسائل مالی را پوشش خواهد داد. در حالی‌که اگر آن افراد بیمه‌نامه نداشته باشند مشکلات بسیاری بر جامعه تحمیل می‌شود. حتی ممکن است خانواده وی مجبور باشند تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گیرند.

حسن‌زاده در ادامه سخنانش بیان کرد: دنیا معمولا به همین دلیل به دنبال کسب درآمد از صنعت بیمه نیست و به ویژه در بخش بیمه‌های عمر اقداماتی کرده است که تمایل مردم به استفاده از بیمه‌ها زیاد شود.

وی ادامه داد: در قوانین بیمه مرکزی ایران نیز در این زمینه شرایطی برای بیمه‌ها در نظر گرفته شده است. مثلا در قانون ورشکستگی شرکت‌های بیمه می‌بینیم که صراحتا اعلام شده بیمه‌گذار جزو طلبکار ممتاز است(یعنی طلب وی بر سایر بخش‌ها رجحان دارد). همچنین بیمه عمر توقیف و ورشکستگی ندارد و... همه این موارد به این دلیل لحاظ شده است چون هزینه‌های اجتماعی به مشکل برخوردن بیمه‌ها زیاد است.

مدیرعامل بیمه خاورمیانه تاکید کرد: ما معتقدیم باید کل صنعت بیمه از پرداخت مالیات معاف باشد. چراکه این مالیات در نهایت به بیمه‌گذار و مردم تحمیل می‌شود، در حالی‌که اگر بتوانیم آن را برداریم خود نفش مشوق را ایفا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در نظر داشته باشید که در برنامه ششم توسعه دولت، وظایفی به عهده بیمه عمر گذشته شده است تا ضریب نفوذ بیمه را افزایش دهد. اکنون نیز دولت باید کمک کند که اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، ‌ عبدالناصر همتی، مدیرعامل بیمه مرکزی چندی پیش نسبت به پرداخت ۱۰۵۰ میلیاردی عوارض توسط صنعت بیمه انتقاد کرد و گفت با توجه به سود صنعت بیمه این هزینه واقعا سنگین است و بهتر است دولت درباره این وضعیت تصمیم دیگری بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.