رویترز گزارش داد، امانوئل مکرون در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که از تصمیم ترامپ در مورد برجام اطلاعی ندارد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در سیدنی استرالیا در جمع خبرنگاران گفت: نمی دانم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد توافق هسته ای ایران چه تصمیمی خواهد گرفت.

رییس جمهور فرانسه پیش تر اعلام کرده بود که هیچ طرح جایگزینی برای برجام وجود نخواهد داشت.

ماکرون تصریح کرد که ایده یک توافق گسترده‌تر با ایران را در گفت‌وگو با ترامپ مطرح کرده است که رئیس‌جمهور آمریکا این ایده را «بسیار مثبت» ارزیابی کرده است.

وی توضیح داد:‌ «من فقط می‌خواهم بگویم که تصمیم (ترامپ) هرچه که باشد، ما باید برای چنین مذاکره گسترده‌تر و یک توافق گسترده‌تر آماده باشیم زیرا فکر می کنم هیچ کس خواستار جنگ در منطقه نیست و هیچ کس خواستار تشدید تنش در منطقه نیست».

رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در تاریخ ۱۲ می درباره سرنوشت برجام تصمیم‌گیری کند و اگر در تاریخ مذکور، تعلیق تحریم‌های ایران طبق برجام را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید نکند، امکان خروج واشنگتن از برجام و از بین رفتن این توافق هسته‌ای که میان ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) به امضا درآمده است، وجود دارد.

کشورهای اروپایی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با در پیش گرفتن اقداماتی، رئیس‌جمهور آمریکا را به ادامه حضور در برجام ترغیب کنند و بسیاری از تحلیلگران غربی معتقدند که خروج واشنگتن از برجام به انزوای آمریکا منجر خواهد شد.

 

 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.