اندکی پس از آن که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمایش خود علیه برنامه هسته ای ایران و برجام را تمام کرد، طیف رنگارنگی از دیپلمات ها، کارشناسان و کشورهای مختلف از جمله اعضای دولت سابق آمریکا کارزاری رسانه ای را ضد ادعاهای او به راه انداختند.

مخاطب اصلی سخنان نتانیاهو، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بود. او تلاش کرد ترامپ را فریب دهد تا در نهایت وی را به خروج از برجام ترغیب کند. اما دموکرات هایی که پیشتر در کنگره یا دولت باراک اوباما بودند، پا به میدان گذاشتند تا ترامپ جمهوریخواه را از تله نتانیاهو نجات دهند.

نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس مدعی شد اسنادی در اختیار این رژیم است که نشان می دهد ایران پیش از برجام، برای رسیدن به تسلیحات هسته ای تلاش می کرده و پس‌ از این توافق، آن فعالیت ها را به‌ صورت مخفیانه ادامه می دهد.

هدف نتانیاهو آن است تا ترامپ را تحت فشار بگذارد که با افزایش تهدیدها علیه برجام سه مساله برنامه موشکی ایران، مسائل منطقه ای و بند موسوم به «غروب» را محور مذاکراتی جدید قرار دهد و محدودیت های تازه ای علیه ایران اعمال کند.

تقریبا تمام رسانه ها و نهادهای تخصصی در عرصه هسته ای یکصدا اعلام کردند که نتانیاهو حرف جدیدی نداشت و پروپاگاندای او بسیار ناشیانه بود. در همین راستا، دولتمردان تیم اوباما نیز تلاش کردند تا از برجام دفاع کرده و بگویند که این توافق دستاورد طلایی دولت قبلی آمریکا در عرصه سیاست خارجی بوده است.

**دفاعیات مونیز

«ارنست مونیز» وزیر انرژی دولت اوباما و یکی از اعضای کادر مذاکره کننده آمریکا در مصاحبه با شبکه ام.اس.ان.بی.سی از دریچه نگاه دولت سابق به تشریح برجام پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه برجام صرفا هسته ای بوده و نیازی به طرح موضوعات دیگر در این توافق نبوده است، این سوال را مطرح کرد که «چرا باید تمام گزینه های در اختیارمان را مورد استفاده قرار دهیم تا به سایر مسائل مربوط به ایران از جمله موشک های بالستیک، حزب الله، سوریه، یمن و حقوق بشر بپردازیم؟»

مونیز با هشدار درباره تبعات خروج از برجام گفت: اول اینکه ما رژیم راستی آزمایی را از دست می دهیم. دوم اینکه انسجام جامعه جهانی را از دست می دهیم. 

مونیز با توصیف فضای پس از برجام تاکید کرد: صادقانه بگویم که این امر باعث هرج و مرج می شود. زیرا حتی اگر دولت های اروپایی بخواهند در برجام بمانند و در عین حال تحریم های ثانویه دوباره وضع شود شرکت های اروپایی مجبور خواهند شد که ارتباطشان را با نظام بانکی آمریکا حفظ کنند و در نتیجه روابط تجاری با ایران را متوقف کنند. این مساله نقض توافق خواهد بود و باعث سردرگمی کامل متحدان ما می شود.

وزیر انرژی دولت اوباما درباره عملکرد ترامپ در قبال برجام گفت: به نظر من کاری که کاخ سفید اغلب در مورد این توافق انجام داده این است که آب را گل آلود کرده است. نمی خواهم در مورد انگیزه های این اقدام صحبت کنم اما واقعیت این است که این رویکرد اشتباهی است. 

مونیز با اشاره به توییت های ترامپ و آنچه که بند غروب خوانده می شود، گفت: او همواره این استدلال را تکرار می کند که بعد از ده سال که توافق به پایان می رسد ایران آزاد است که برنامه تولید سلاح هسته ای داشته باشد. این استدلال کاملا اشتباه است. نخست اینکه در توافق این تعهد وجود دارد که چنین اتفاقی نیفتد. ما یک نظام استثنایی بی بدیل برای راستی آزمایی داریم که قبل از توافق وجود نداشت. این مهمترین چیز است. 

مونیز پیشتر به سی.ان.ان گفته بود که نتانیاهو حرف تازه ای نداشت.

«جان کری» وزیر امورخارجه اسبق آمریکا هم مثل همکاری سابق خود مونیز در مقابل اتهامات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران ساکت ننشست. او روز سه شنبه در توییتر هشدار داد که پاره کردن برجام، موضع واشنگتن را تضعیف و آن را در وضعیتی مشابه سال‌های نخست قرن ۲۱ قرار خواهد داد.

«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا سومین چهره شاخص دولت اوباما بود که نتانیاهو را مورد خطاب و عتاب قرار داد. وی روز چهارشنبه در توییتی نوشت: همان کسانی که همیشه با توافق با ایران مخالفت می کردند، می گویند اگر چه ایران به توافق پایبند است، اما به دلیل کارهایی که ایران پیش از این توافقنامه انجام داده، باید آن را پاره کرد.

**اتهامات گمراه کننده

«جان تیرنی» نماینده سابق در مجلس نمایندگان آمریکا (۲۰۱۵-۱۹۹۷) هم به جنگ قلمی با نخست وزیر اسرائیل رفت و در یادداشتی در تارنمای هیل نوشت: اجازه ندهید که نتانیاهو ایران را وارد جنگ دیگری در خاورمیانه کند.

او که به عنوان یک دموکرات در کنگره حضور داشت، افزود: نتانیاهو روز دوشنبه خبر تازه ای نداشت. او فقط یک سری اتهامات گمراه کننده به توافق هسته ای وارد کرد.

تیرنی همچنین نوشت: توافق هسته ای سختگیرانه ترین رژیم نظارتی و راستی آزمایی است که تاکنون در مورد آن مذاکره شده است.

این دموکرات سابق کنگره انزوای ترامپ و نتانیاهو در مساله برجام را چنین به تصویر کشید: با وجود تهدیدهای مداوم ترامپ، طرف های امضاکننده برجام و شمار بسیار زیادی از دیپلمات ها، کارشناسان امنیت ملی، مقامات نظامی و تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا و سایر نقاط دنیا معتقد هستند که ماندن در این توافق بهترین سیاست برای آمریکا و امنیت بین الملل است. ظاهرا، ترامپ و کسانی مانند جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو که از جنگ عراق حمایت کردند، از این قاعده مستثنی هستند.

دموکرات های فعلی هم دلخوشی از رویکرد ترامپ ندارند. «بن کاردین» سناتور دموکرات که از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سناست، روز دوشنبه به شبکه بلومبرگ گفت: به نظر من، اختلاف رئیس جمهوری با متحدان اروپایی و بسیاری از ما در کنگره بر سر این است که رئیس جمهوری از بازگرداندن تحریم ها علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای آن کشور سخن می گوید. این درحالی است که ایران به تعهدات هسته ای خود پایبند است. این مساله آمریکا را منزوی می کند.

انزوا همان کابوسی است که ترامپ چشم دیدنش را ندارد. او می خواهد به عنوان تاجر و سیاستمداری موفق شناخته شود که همه چشم ها خیره به اوست. اما راهی که نتانیاهو به او نشان داده به انزوا ختم می شود. اثبات این گفته چندان سخت نیست. انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین همپیمان شده اند که برای حفظ برجام تلاش کنند. در آن سوی میدان، نتانیاهو و ترامپ تنها کسانی هستند که از حقیقت «پایبندی ایران به توافق هسته ای» فرار می کنند. قطعا این انزوا به کام ترامپ تلخ خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.