خبرگزاری کره شمالی گزارش داد، &#۳۹;وانگ یی&#۳۹; وزیر خارجه چین اعلام کرد کشورش از تلاش های کره شمالی برای تحقق صلح و خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره حمایت می کند.

&#۳۹;وانگ یی&#۳۹; وزیر خارجه چین شب گذشته در دیدار با &#۳۹;ری یونگ هو&#۳۹; همتای کره شمالی خود در &#۳۹;پیونگ یانگ&#۳۹; افزود: چین از برگزاری نشست سران دو کره که در تاریخ ۲۷ آوریل برگزار شد و نتایج مهم آن استقبال می کند.

وانگ با اشاره به سفر &#۳۹;کیم جونگ اون&#۳۹; رهبر کره شمالی به چین در ماه مارس اظهار کرد &#۳۹;شی جین پینگ&#۳۹; رئیس جمهوری چین و رهبر کره شمالی، در این سفر تاریخی بر توسعه روابط چین و کره شمالی، افزایش ارتباط و همکاری راهبردی بین دو کشور و شروع فصل جدیدی از روابط دو جانبه اجماع کردند.

وزیر خارجه چین با اشاره به اینکه نشست &#۳۹;شی جین پینگ&#۳۹; و &#۳۹; کیم جونگ اون&#۳۹; برنامه دو کشور جهت تقویت و توسعه روابط دوجانبه را طراحی کرده است اظهار کرد دوستی سنتی چین و کره شمالی، گنج مشترک و با ارزشی برای ملت دو کشور است و توسعه و انتقال این دوستی به نسل های آینده، راهبرد استراتژیک دو کشور است.

&#۳۹;ری یونگ هو&#۳۹; وزیر امور خارجه کره شمالی نیز در این دیدار گفت: حفظ و تقویت روابط عمیق و استراتژیک چین و کره شمالی از راهبردهای پیونگ است.

او گفت دیدار موفق رهبران دو کشور در پکن منجر به توافق مهم در مورد تقویت ارتباطات استراتژیک و همکاری دو جانبه شده و نقطه عطفی در تاریخ روابط کره شمالی و چین است.

مسایل سیاسی، اقتصادی و تحولات بین المللی نیز از سوی دو طرف در این نشست مورد رایزنی دقیق قرار گرفت.

همزمان خبرگزاری کره جنوبی یونهاپ اعلام کرده است که موضوع سفر &#۳۹;شی جین پینگ&#۳۹; رییس جمهوری خلق چین به کره شمالی از جمله موارد مطروحه در این دیدار بوده است.

این گزارش تصریح می کند که رییس جمهوری خلق چین پس از دیدار سران آمریکا و کره شمالی در چهار هفته آینده به کره شمالی سفر خواهد کرد.

&#۳۹;وانگ یی&#۳۹; اولین وزیر خارجه چین است که در ۱۱ سال گذشته به کره شمالی سفر کرده است و در جریان ملاقات امروز درباره دیدار سران دو کره، اجلاس قریب الوقوع سران آمریکا و کره شمالی، سفر &#۳۹;شی&#۳۹; به &#۳۹;پیونگ یانگ&#۳۹; و برقراری رژیم دایمی صلح در شبه جزیره کره گفت و گو کرده است.

چین خواستار آن است که کشورهای دیگر جهان از توافق دوکره برای برقراری صلح دایمی در شبه جزیره کره در چارچوب یک معاهده حمایت کنند.

دو کره نیز موافقت کرده اند که برای تعیین موضوعات مربوط به صلح دایمی اجلاس چهار جانبه با حضور این دو کشور و آمریکا و چین برگزار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.