خبرگزاری یمن در گزارشی با عنوان «قطعی رابطه مغرب و ایران در چارچوب فشارهای منطقه‌ای»، آورده است: بسیاری از تصمیم رباط مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با تهران پس از متهم شدن به حمایت از جبهه پولیساریو،غافلگیر شدند به ویژه که برخی زمان این اقدام مغرب  را با تلاش‌های حال حاضر برای اعمال فشار بیشتر بر ایران در سطح منطقه‌ای و بین المللی مرتبط دانستند.

این گزارش افزود: حزب الله لبنان مهم‌ترین متحد تهران در منطقه که بخشی از اتهامات مغرب بر آن نیز وارد شده بلافاصله تحرکات رباط را تحت فشارهای آمریکا، اسرائیل و عربستان قلمداد کرد.

مغرب در پاسخ به آن درنگی نکرد و به زبان سعد العثمانی، نخست وزیر خود تصمیم برای قطع رابطه با ایران را کاملا مغربی خواند و ادعا کرد که این تصمیم در پی ثابت شدن حمایت نظامی مستقیم یا غیرمستقیم از جبهه جدایی طلبان پولیساریو اتخاذ شده است.

به نظر می‌رسد به رغم تاکیدهای رباط شک و تردیدهای برخی درباره دخالت طرف‌های خارجی در این موضوع برطرف نشده است به گونه‌ای که نگاه‌ها به سمت محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی دوخته شده که به ظاهر اولین کشور عربی است که از حرکت مغرب استفاده می‌برد.

در همین راستا ناظران عکس سلفی را که سعد الحریری، نخست وزیر لبنان با محمد بن سلمان و محمد ششم شاه مغرب ماه گذشته در پاریس گرفتند یادآوری می‌کنند که بی تردید نشانه وجود رابطه خوبی بین پادشاه و ولی عهد است اما آیا بر چیزی فراتر از این هم دلالت می‌کند.

با این حال دشوار است انکار کنیم که تصمیم مغرب در زمانی بسیار حساس برای ایران و عربستان و بلکه برای آمریکا و همچنین اسرائیل گرفته شد چون تنها یک روز پس از آن مطرح شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تهران را به ادامه توسعه ساخت سلاح هسته‌ای متهم کرد، اتهامی که در راستای هجمه تصاعدی آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای مهار نفوذ روزافزون ایران در منطقه است.

ناظران همچنین بر این باورند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  با تهدید کشورهای هم‌پیمان واشنگتن به اینکه درصورت عدم پشتیبانی از طرح مشترک کانادا، آمریکا و مکزیک برای دریافت میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶، حمایت سیاسی خود را از آن‌ها قطع می‌کند به دنبال گروکشی از کشورهای عربی برای حمایت نکردن از نامزدی مغرب برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶ است و حتی خود مغرب نیز به دنبال کسب رضایت ترامپ است.

اما جبهه پولیساریو بر تفسیری متفاوت از آنچه گفته شد تمرکز کرده اگرچه به بعد بین المللی آن هم اشاره داشت.

«محمد حداد» سخنگوی جبهه پولیساریو ادعاهای مغرب را در این باره کذب محض خواند و از مقامات رباط (پایتخت مغرب) خواست ادله خود را در این خصوص ارائه کنند.

حداد افزود: رباط با چنین مانورها و فرصت طلبی‌های سیاسی می خواهد از مذاکره در مورد صحرا که سازمان ملل خواستار آن شده است شانه خالی کند.وی همچنین گفت: پولیساریو مطلقا با ایران و حزب الله ارتباط و تماس نظامی نداشته یا اسلحه دریافت نکرده است.

یک مسئول جبهه پولیساریو هم گفت:تصمیم سازمان ملل در دعوت برای ازسرگیری مذاکره، مغربی‌ها را دیوانه کرده یعنی آنها هنوز به کمک آمریکا و اسرائیل نیاز دارند.

البته آنچه این مسئول جبهه پولیساریو فراموش کرده این است که در پی تصویب تصمیم سازمان ملل رباط به طور رسمی از آن استقبال کرد و رسانه‌های مغرب این تصمیم را حامل نشانه‌هایی به نفع مغرب و حامی تلاش‌های مغرب برای حل واقعی مناقشه خواندند.

به هر حال داستان قطعی رابطه مغرب و ایران بار دیگر ثابت کرد که هر گونه تحول معنادار در صحنه منطقه بی شک از سوی طرف‌های مختلف به طریق رسانه ای برای پیشبرد برنامه‌های پنهان و آشکارشان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.