پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل گزارش داد، از زمان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ ترکیه بیش از ۱۲۰ خبرنگار در این کشور زندانی شده‌اند و عفو بین‌الملل با خبرنگاران سراسر این کشور مصاحبه کرده است. خبرنگارانی که اکنون تحت تهدید دائمی بازداشت خودسرانه، تعقیب قضایی و محکومیت از بابت فعالیت‌های شان روبرو هستند.

یک خبرنگار ترکیه‌ای به نام "مراد صابونجو" سردبیر روزنامه جمهوریت که در ۲۵ آوریل در خصوص اتهامات مرتبط با تروریسم به ۷ سال و نیم زندان محکوم شد، گفت: تنها راه رسیدن به آزادی چه در ترکیه و چه در جهان برای خبرنگاران محبوس از طریق همبستگی است.

گائوری وان گولیک، معاون مدیر سازمان عفو بین‌الملل گفت: با نزدیک شدن به انتخابات در ترکیه این کشور بیش از هر زمان نیاز به رسانه‌های آزاد دارد. در این کشور خبرنگاران در حالی به کارشان ادامه می‌دهند که فضای ترس بر کارشان حاکم است و جهان باید به مقام‌های ترکیه‌ای نشان دهد که ما آن‌ها را به همراه ده‌ها خبرنگار به زندان افتاده فراموش نخواهیم کرد.

وی افزود: در ترکیه ما شاهد هستیم که مقام‌ها تلاش می‌کنند به هرگونه خبرنگاری مستقل پایان دهند و ترکیه تبدیل به "بزرگ‌ترین زندان برای خبرنگاران" شده است؛ خبرنگارانی که حتی برای کارشان حکم حبس ابد دریافت کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.