خبرگزاری رویترز گزارش داد، ایران با امضای توافق هسته ای متعهد شد تا برنامه ی هسته‌ای خود را محدود کند در صورت خروج آمریکا از برجام این توافق احتمالا لغو خواهد شد، در این صورت ایران می تواند منافع واشنگتن در منطقه را تهدید کند.

در سال ۲۰۱۴ زمانی که نیروهای گروه تروریستی داعش بخش های قابل توجهی از خاک عراق را به تصرف خود در آوردند ایران با حمایت همه جانبه از بغداد توسط نیروهای داوطلب شیعه توانست داعش را به عقب براند.در صورت لغو این توافق ایران می تواند از این نیروها که خواستار خروج امریکا از خاک کشورشان هستند برای انجام اقدامات تهدید آمیز علیه نیروهای آمریکایی استفاده کند، ایران می تواند این اقدامات را از طریق این نیروها انجام دهد و در عین حال انجام آن ها را تکذیب کند.

اما در سوریه وضعیت به مراتب خطرناک تر نیز هست.ایران و حزب الله لبنان از سال ۲۰۱۴ تاکنون با به خدمت گرفتن چندین هزار نیروی شیعه در سوریه برای مقابله با داعش از دولت بشار اسد حمایت کرده اند.طی ماه های اخیر اسراییل و ایران وارد درگیری های مستقیم شده اند.اسراییل اعلام کرده است که هرگز به تهران اجازه ی ایجاد یک پایگاه دائمی نظامی در خاک کشور همسایه خود را نخواهد داد.اگر توافق هسته ای فرو بپاشد ایران هیچ انگیزه ای برای اینکه از وارد شدن به درگیری مستقیم با اسراییل خودداری کند را نخواهد داشت.

همچنین ایران و نیروهای تحت امر این کشور می توانند مشکلاتی اساسی را برای ۲ هزار نیروی آمریکایی مستقر در شمال و شرق۵ سوریه برای حمایت از مبارزان کرد ایجاد کنند.

از سوی دیگر ایران همواره اعلام کرده که در جنگ یمن دخالتی ندارد.این در حالی است که آمریکا و عربستان ایران را به حمایت تسلیحاتی از حوثی های یمن متهم می کنند.

حامیان توافق هسته ای معتقدند که وجود برجام از ایجاد یک درگیری مستقیم میان ایران و عربستان در یمن جلوگیری کرده است.در این شرایط نیز  لغو توافق ایران می تواند حمایت تسلیحاتی ایران  از حوثی های یمن را افزایش دهد که این امر می تواند پاسخ عربستان و امارات را نیز در پی داشته باشد.

در صورت خروج آمریکا از برجام ایران همچنین در مورد خود توافق نیز گزینه هایی را برای پاسخ به این اقدام واشنگتن پیش رو دارد.مقامات ایران اعلام کرده اند یکی از این گزینه ها خروج از معاهده ان پی تی است.این اقدام می تواند زنگ خطری برای جامعه ی بین الملل باشد.حتی اگر ایران از این توافق خارج نشود به دنبال افزایش غنی سازی اورانیوم خواهد بود.ایران اکنون مجاز به غنی سازی اورانیوم با غنای بالاتر از ۳.۶ نیست .در حالی که پیش از امضای برجام اورانیوم ۲۰ در صد غنی سازی می کرد.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید این کشور قادر است اورانیوم را با درصد بالاتری از آنچه که پیشتر غنی سازی نمی کرد، تهیه کند.

شدت اقدامات ایران می تواند با توجه به واکنش دیگر کشورهای عضو برجام به خروج واشنگتن افزایش یا کاهش یابد.

پاسخ ایران به خروج احتمالی واشنگتن می‌تواند به عوامل مختلفی مثل میزان اصرار انگلیس فرانسه و آلمان به ماندن آمریکا در برجام و ادامه  تجارت شرکت های اروپایی با ایران،حمایت سیاسی روسیه از ایران و میزان تمایل چین برای ادامه ی تجارت با این کشور وابسته باشد.

به گزارش ایسنا مقامات کشورمان همواره هشدار داده اند، در صورت خروج آمریکا از برجام ایران گزینه های متعددی پیش رو دارد که از آن ها استفاده خواهد کرد.

اخیرا بنیامین نتانیاهو در فرافکنی جدید خود علیه کشورمان و در ادعاهایی نخ نما و دروغین مدعی شد که ایران دارای برنامه هسته ای نظامی مخفی است.این ادعاها با واکنش گسترده و منفی رسانه ها و مقامات غربی مواجعه شد و اغلب آن ها این ادعاها را حیله گرانه و برای قانع ساختن ترامپ به خروج از برجام توصیف کرده اند.

روزنامه ی نیویورک تایمز در سر مقاله ی خود با پرداختن به این موضوع اظهارات نتانیاهو را حقه بازی توصیف کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: آژانس هیچ نشانه معتبری دال بر فعالیت‌های مرتبط با توسعه یک چاشنی انفجاری هسته‌ای پس از سال ۲۰۰۹ در ایران پیدا نکرده است. با توجه به این گزارش مدیرکل آژانس، شورای حکام نیز اعلام کرد که بررسی این مساله به پایان رسیده است.

همچنین ولادیمر پوتین رییس جمهور روسیه در یک گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو  موضع روسیه در قبال برجام را مبنی بر اینکه این توافق دارای اهمیت زیادی برای ثبات و امنیت بین‌المللی است مورد تاکید قرار داد و گفت که توافق باید از سوی تمام امضاکنندگان اجرا شود.

سخنگوی دولت آلمان همچنین تاکید کرد که ادامه نظارت مستقل برای اطمینان از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ضرورت دارد.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز در واکنش به اظهارات دروغین نتانیاهو که مدعی وجود برنامه هسته‌ای مخفی در ایران شد گفت: افشاگری‌های هسته‌ای نتانیاهو در مورد ایران دربردارنده مورد جدیدی نیست و پیش از این نیز همه از آن آگاه بودند. 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این ادعاها در توییتر خود نوشت: ترامپ برای فسخ برجام متوسل به اتهامات کهنه‌ای شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر به آنها رسیدگی کرده است.

وی افزود: چوپان دروغگو زمان این افشاگری ادعایی را برای چند روز قبل از ۱۲ می هماهنگ کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.