«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز (جمعه) به صورت تلفنی با «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا درباره توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

به نوشته خبرنگار شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی، نتانیاهو در این تماس تلفنی بر لزوم لغو برجام و خارج شدن آمریکا در موعد تصمیم‌گیری بر سر آن، تاکید کرد.

وی همچنین درباره آرشیو اسنادی که چند روز پیش در نمایش تلویزیونی علیه برنامه هسته‌ای ایران نشان داد، با نخست‌وزیر انگلیس صحبت کرد.

نتانیاهو شامگاه دوشنبه در شوی تبلیغاتی جدید، در یک سخنرانی زنده تلویزیونی اسناد، مدارک و لوح‌های فشرده‌ای را نشان داده و مدعی شد بعد از امضای برجام، ایران به صورت مخفیانه بعد نظامی برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش داشته به سلاح اتمی برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در واکنش به ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد از سال ۲۰۰۹ تا کنون نشانه معتبری از اقدامات مربوط به برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران وجود ندارد. 

این در حالی است که کمتر از ۱۰ روز به موعد (۲۲ اردیبهشت) تمدید تعلیق تحریم‌های ایران (ذیل برجام) توسط آمریکا باقی مانده اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور تهدید کرده که اگر «معایب توافق هسته‌ای ایران» برطرف نشود، تحریم‌ها را باز می‌گرداند.

رفع سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی ایران، محدود شدن برنامه موشکی ایران و دسترسی نامحدود و بی‌قید و شرط به اماکن نظامی ایران و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران درخواست‌هایی است که ترامپ مطرح کرده و گفته در صورتی که این خواسته‌ها محقق نشود، در موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران یعنی ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) از این توافق کناره‌گیری می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که توافق هسته‌ای قابل مذاکره مجدد نیست و تغییر مفاد این توافق، از جمله در زمینه سقف زمانی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای را نمی‌پذیرد.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در یک پیام ویدئویی، با بیان اینکه آمریکا به طور مداوم برجام را نقض کرده است، تاکید کرد برای توافق هسته‌ای یک راه وجود دارد و آن هم پایبندی کامل آمریکا به تعهداتش است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.