هفدهمین دوره رقابت های فوتبال جام ملت های آسیا، از اواسط دی ماه سال جاری به میزبانی امارات آغاز می شود.
قرعه کشی این رقابت ها، جمعه شب در شهر «دبی» برگزار شد و تیم ایران با عراق، ویتنام و یمن در گروه D قرار گرفت تا تیم ملی فوتبال کشورمان کار سختی برای صعود به مراحل حذفی نداشته باشد.
در ذیل، آخرین شرایط تیم های همگروه ایران بررسی شده است:

* عراق
عراق اکنون در رتبه ۱۱۹ رده بندی فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) جای دارد و فقط یک مرتبه در سال ۱۹۸۶ به جام جهانی صعود کرده است.
قهرمانی در جام ملت های آسیا 2007، بزرگترین افتخار فوتبال این کشور است که به هدایت «والدیر ویرا» برزیلی به دست آمد.
عراق همواره یکی از رقبای سنتی فوتبال ایران در سال های اخیر بوده است.
تیم های ملی فوتبال ایران و عراق تاکنون 26 مرتبه به مصاف یکدیگر رفته اند که حاصل آن 14 پیروزی برای ایران، 5 برد برای عراق و 7 تساوی بوده است.
این دو تیم در جام ملت های آسیا در سال ۲۰۱۵ که به میزبانی استرالیا برگزار شد، در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف هم رفتند که تیم کشورمان در ضربات پنالتی مغلوب شد و از دور مسابقات کنار رفت.
تیم کشورمان با هدایت کارلوس کی روش در نیمه نخست آن دیدار با یک گل از عراق پیش بود که اخراج «مهرداد پولادی» در آخرین لحظات نیمه اول روند بازی را تغییر داد. بازی در نهایت با تساوی 3 بر 3 به اتمام رسید و عراق در ضربات پنالتی به برتری رسید.

* ویتنام
تیمی که رتبه ۱۲۰ فیفا را در اختیار دارد تاکنون سه مرتبه در جام ملت های آسیا حضور داشته است.
ویتنام در سال 2007 که میزبانی این مسابقات را به صورت مشترک با اندونزی، ویتنام و مالزی بر عهده داشت، تا مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد که بهترین عملکرد آنان محسوب می شود.
ویتنام یکی از تیم های ضعیف قاره آسیا است که افزایش تعداد تیم های جام ملت های آسیا سبب شد تا آنان موفق به حضور در این فستیوال فوتبالی قاره کهن شوند.
تیم امید فوتبال ایران در بازی های آسیایی 2014 اینچئون برابر ویتنام ناباورانه شکست خورد تا یکی از عجیب ترین باخت های تاریخ فوتبال کشورمان رقم بخورد.

* یمن
رتبه نازل ۱۴۸ رده بندی فیفا هم اکنون در اختیار تیم ملی فوتبال یمن است.
این تیم که سابقه قابل ذکری در فوتبال آسیا ندارد، تنها در سال 1976 در جام ملت های آسیا حضور داشت که در همان مرحله نخست از گردونه مسابقات کنار رفت.
یکی از پرگل ترین پیروزی های دیدارهای ملی فوتبال ایران در سال ۱۳۵۴ برابر همین تیم یمن شکل گرفت که تیم کشورمان با هشت گل یمن را در مرحله مقدماتی جام ملت های آسیا شکست داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.