از اواخر فروردین ماه سال جاری و همزمان با تحولاتی که در بازار ارز ایجاد و سیاست جدید ارزی به مرحله اجرا درآمد، نحوه پیش فروش سکه نیز تغییر کرد و از دو سررسید شش ماهه و یک ساله به هفت مرحله افزایش یافت. بر این اساس نرخ ها در سر رسیدهای جدید از این قرار شد که سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، نه ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان.

با این حال در فاصله کمتر از دو هفته از اجرایی شدن روند جدید پیش فروش سکه، بانک ملی از ثبت نام سررسید یک ماهه خودداری کرد و دلیل این موضوع نیز پر شدن ظرفیت اعلام شد. چندی نکشید که سررسید سه ماهه نیز متوقف و در پنج سررسید دیگر ادامه پیدا کرد. تا اینکه امروز در شعب بانک ملی ثبت نام برای پیش فروش شش ماهه نیز متوقف شده است.

پیش از این مدیران بانک مرکزی دلیل توقف را پر شدن ظرفیت تعیین شده برای پیش فروش اعلام کرده و گفته بودند که با توجه به اهمیت تعهداتی که برای تولید سکه‌های پیش فروش وجود دارد باید در تولید و توزیع آن کیفیت سکه‌های تولیدی و اعتماد مردم به سکه بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته از این رو با توجه به محدودیت‌هایی که در خط تولید سکه‌های طلا در ضرابخانه وجود دارد، سررسیدهایی که ظرفیت آنها پر می‌شود، متوقف خواهد شد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.