«ایاد علّاوی»، معاون رئیس جمهوری عراق شنبه در گفت‌وگو با شبکه المیادین خواستار برگزاری نشست منطقه‌ای صلح با مشارکت ترکیه و ایران شد.

او در مورد ائتلاف انتخاباتی خود به نام «التحالف الوطنی» گفت که این ائتلاف نه شیعی است و نه سنی بلکه شامل همه عراق می‌شود و وابسته به فرقه یا نژادی نیست.

رئیس ائتلاف ملی عراق با بیان اینکه بعد از شکست عرب‌ها در برابر رژیم اسرائیل در سال ۱۹۶۷ تفکر ملی‌گرایی عربی تضعیف شده و جای آن را تفکر «اسلام رادیکال» و اسلام معتدل گرفته است، خواستار حمایت از جریان‌های ملی‌گرایی در کشورهای عربی شد.

علاوی گفت که او در همه نشست‌هایی که حضور داشته، موافق تشکیل دولت بر اساس قانون شهروندی و نه فرقه‌گرایی است.

او در مورد شفافیت در مورد انتخابات پیش روی عراق نیز گفت که نگران تقلب در انتخابان بوده و کمیته نظارت بر انتخاب مبتنی بر اساس سهم‌ خواهی است.

معاون رئیس جمهوری عراق در بخشی از مصاحبه خود با المیادین گفت که به دلیل مناقشات کشورهای منطقه بر سر موضوع آب، از ایران و ترکیه و همچنین اتیوپی (به دلیل سند النهضه) خواست نشست منطقه‌ای تحت عنوان نشست منطقه‌ای صلح و امنیت برای بررسی این موضوع شرکت کنند.

علاوی گفت که با ایران هیچ گونه مشکلی ندارد و حتی برای مشارکت ایران در نشست منطقه‌ صلح و امنیت شرم الشیخ مصر در زمان «حسنی مبارک»، رئیس جمهوری اسبق این کشور اصرار داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.