این قرارداد روابط میان مسکو و دوحه را در شرایطی که قطر با بایکوت همسایگانش در خلیج فارس روبروست، تحکیم می کند.

صندوق سرمایه گذاری دولتی قطر زمانی که روس‌نفت در سال ۲۰۱۶ به خصوصی سازی جزئی اقدام کرد، به همراه شرکت سوییسی گلنکور ۱۹ درصد سهم در روس‌نفت را به ارزش ۱۰.۲ میلیارد یورو (۱۲.۲ میلیارد دلار) خریداری کرد.

اما سال گذشته این کنسرسیوم در قراردادی به ارزش ۹.۱ میلیارد دلار، موافقت کرد ۱۴.۱۶ درصد سهم در روس‌نفت را به شرکت CEFC چاینا انرژی بفروشد.

اما پس از اینکه "یه جیان مینگ" موسس و رییس هیات مدیره CEFC به ظن جرایم اقتصادی، هدف تحقیقات مقامات چینی قرار گرفت، این قرارداد به مشکل برخورد کرد.

گلنکور روز جمعه اعلام کرد کنسرسیومی که سهام روس‌نفت را فروخت، منحل شده و قطر و گلنکور اکنون سهام این شرکت را مستقیما در اختیار دارند.

سازمان سرمایه گذاری قطر ۱۸.۹۳ درصد سهم و گلنکور ۰.۵۷ درصد سهم روس‌نفت را کنترل خواهد کرد.

از زمانی که خاتمه این قرارداد اعلام شده، CEFC اظهارنظر علنی نکرده است.

شرکت CEFC که زمانی بسیار بلندپرواز بود اکنون که مدیرش هدف تحقیقات قرار دارد، در حال فروش داراییهای خود برای پرداخت معوقات کارمندان و بدهی‌هایش است.

بر اساس گزارش رویترز، روس‌نفت از تحریمهای آمریکا علیه روسیه بر سر الحاق شبه جزیره کریمه و جنگ در شرق اوکراین، به شدت لطمه دیده است.

اما منابع آگاه در سازمان سرمایه گذاری قطر می گویند روس‌نفت با توجه به اینکه تنها ۶۵ میلیارد دلار ارزش دارد، ممکن است سرمایه گذاری بلندمدت سودآوری باشد.

سرنوشت قرارداد CEFC که یکی از بزرگترین سرمایه گذاریهای چین در روسیه بود، آمادگی دولت چین برای مقابله با فعالیتهای پرریسک مالی در میان شرکتهای بزرگ را به محک گذاشت.

با این حال روس‌نفت اعلام کرده که همچنان چین را یک بازار استراتژیک می داند و بر مبنای توافقاتی که با CEFC داشته است به قراردادهای تامین نفت عمل می کند.

روس‌نفت در سال ۲۰۱۷ یک قرارداد پنج ساله را برای تامین ۱۲ میلیون تن نفت در سال برای این شرکت چینی امضا کرد.

گلنکور نیز تحت تمهیدات جدید، توافق بلندمدت خود با این تولیدکننده روسی برای خرید نفت را حفظ خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.