رویترز گزارش داد، پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان به مجله "فرانکفورتر آلگماینه سونتاگ سایتونگ" گفت: توافق جامع آمریکایی-اروپایی موسوم به "شراکت تجاری و سرمایه گذاری ترانس آتلانتیک" میسر شدنی نیست. ما باید درباره انجام کار جدیدی مانند درک نگرانیهای مربوط به برخی از کالاهای صنعتی مذاکره کنیم.

این مسئله به راه‌کاری منتهی می‌شود که تحت آن تعرفه‌ها به جای افزایش، کاهش پیدا خواهند کرد.

در مهلت باقی مانده تا اول ژوئن که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام کرده در صورتی که اتحادیه اروپا امتیازاتی ندهد، تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم را برای اتحادیه اروپا اجرا خواهد کرد، برلین از شرکای اروپایی خود درخواست کرده اندکی انعطاف نشان داده و قرارداد تجاری گسترده‌ای را پیگیری کنند که به نفع هر دو طرف باشد.

اما برخی از کشورها مقاومت می‌کنند. فرانسه که نیم دیگر موتور محرک یکپارچگی اروپا است، به مازاد تجاری عظیم آلمان معترض بوده و خواهان موضع محکمتر اتحادیه اروپا در قبال تعرفه‌های آمریکا است.

دیدگاه مثبت چین به مذاکرات تجاری با آمریکا

در این بین رسانه‌های دولتی چین نگاه مثبتی به مذاکرات تجاری میان مقامات چینی و آمریکایی دارند. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تهدید کرده به تلافی سرقت مالکیت معنوی، برای کالاهای چینی به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار تعرفه وضع خواهد کرد.

روزنامه انگلیسی زبان "چاینا دیلی" تحول مثبتی را در دو روز مذاکرات میان مقامات چینی و آمریکایی برای حل اختلافات تجاری ارزیابی کرد.

این روزنامه در گزارشی نوشت: بزرگترین دستاورد، توافق سازنده میان پکن و واشنگتن برای ادامه مذاکره درباره مسائل تجاری به جای ادامه تعرفه‌های متقابل بود که دو کشور را در آستانه جنگ تجاری قرار داده است.

خبرگزاری شینهوا نیز مذاکرات را سازنده و موثر اما همراه با اختلاف نظرات بزرگ توصیف کرد.

منابع آگاه از مذاکرات عنوان کردند دولت ترامپ موضع سختی را اتخاذ کرده و خواستار کاهش ۲۰۰ میلیارد دلار مازاد تجاری چین با آمریکا، کاهش تعرفه‌ها و یارانه فناوری پیشرفته شده است.

فهرست طولانی از درخواستهایی که پیش از مذاکرات پنج شنبه و جمعه گذشته پیش روی پکن قرار داده شد. این مذاکرات با هدف جلوگیری از وقوع یک جنگ مخرب میان دو اقتصاد بزرگ جهان برگزار شد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرده بود هیات آمریکایی به سرپرستی استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا درباره متوازن کردن تراز تجاری آمریکا و چین، روابط اقتصادی دو جانبه، بهبود حمایت از مالکیت معنوی از سوی چین و شناسایی سیاستهایی که باعث انتقال غیرمناسب فناوری می شوند، مذاکرات شفافی را برگزار کرد. اما در این بیانیه اشاره نشد که آیا ترامپ از تهدید خود برای وضع تعرفه برای کالاهای چینی عقب نشینی خواهد کرد.

ترامپ مدت‌ها به دنبال راهی برای روابط تجاری متوازن‌تر با چین بوده و اعلام کرده آمریکا به اشتباه از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ حمایت کرده و موفق نشده پکن را وادار کند اقتصاد خود را بگشاید.

منابع دیپلماتیک و تجاری آمریکا می‌گویند آمریکا فاقد مکانیسم رسمی برای مذاکرات درباره اختلافات بازرگانی با چین است، زیرا وعده پکن برای کاهش محدودیت‌های بازار راضی نیست.

هر دو کشور تاکنون تعرفه‌هایی برای واردات به ارزش صدها میلیارد دلار برای کالاهای یکدیگر اعلام کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.