مجله هفتگی آبزرور بریتانیا در گزارشی اختصاصی مدعی شده تیم نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از یک سال پیش برای بدنام کردن چند مقام‌ دولت باراک اوباما که در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش عمده داشتند، از یک آژانس خصوصی جاسوسی اسرائیلی استفاده کرده‌اند.

آن طور که روزنامه گاردین روز شنبه (پنجم مه) گزارش کرده، کارآگاهان خصوصی اسرائیلی که تیم ترامپ از بهار سال گذشته به خدمت گرفته‌اند ماموریت داشته‌اند برای "بدنام کردن" بن رودز، مشاور ارشد امنیت ملی باراک اوباما و یکی از اصلی‌ترین اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه پنج به علاوه یک، اطلاعات منفی جمع‌آوری کنند.

در این گزارش همچنین ادعا شده کالین کال، مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون باراک اوباما در دو دوره ریاست‌جمهوری هم هدف این عملیات بوده است که به نوشته آبزرور با نیت کمک به "بی‌اعتبار کردن" برجام آغاز شکل گرفته است.

گزارش آبزرور که قدیمی‌ترین روزنامه چاپ یکشنبه‌ها در بریتانیا است تنها یک هفته پیش از آن منتشر می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، باید تصمیمش درباره تمدید تعلیق تحریم‌های هسته ایران و یا خروج آمریکا از برجام را رسما علنی کند.

جک استرا، وزیرخارجه سابق بریتانیا که در گفتگوهای اولیه هسته‌ای با ایران نقش داشت در واکنش به این گزارش به گاردین گفته: "این ادعایی فوق العاده و هولناک است که می‌تواند از عمق استیصال ترامپ و بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر اسراییل) خبر می‌دهد؛ این که آنها نه فقط به دنبال بی‌اعتبار کردن برجام بلکه به دنبال بدنام کردن افراد دخیل در آنند."

یک مقام ارشد سابق وزارت خارجه بریتانیا که نخواسته نامش فاش شود هم به گاردین گفته از نظر او: "این به غایت عصبانی‌کننده است چرا که تمام هدف از شکل دادن به یک مذاکره و توافق، پیشگیری از به کارگیری چنین شگردهای کثیفی است."

آن‌طور که این نشریه بریتانیایی نوشته مقدمات استخدام کارآگاهان این آژانس خصوصی اسرائیلی در خلال سفر سال گذشته دونالد ترامپ به اسرائیل صورت گرفته است.

آقای ترامپ در جریان آن سفر به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اطمینان خاطر داد که آمریکا نخواهد گذاشت این به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

گاردین می‌گوید تلاش این نشریه برای گرفتن واکنش از سخنگوی کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید بی‌نتیجه مانده است.

جان کری در دو ماه اخیر دوبار با ظریف دیدار کرده

در همین حال، امروز (شنبه پنجم مه) گزارش شد که جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا که یکی از طراحان توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام است، در دو ماه گذشته دو بار با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.

روزنامه بوستون گلوب چاپ آمریکا نوشته آقای کری در ماه‌های اخیر تلاش‌های خود برای حفظ برجام را شدت بخشیده است.

در گزارش آبزرور به این که آقای جان کری هم هدف این عملیات جاسوسی ادعایی بوده یا نه اشاره‌ای نشده است اما آبزرور مدعی است مدارک مربوط به این قرارداد و جزئیات آن را از نزدیک دیده است.

دونالد ترامپ تهدید کرده که در صورت اضافه نشدن موارد تازه به توافق برجام در موعد بعدی رفع تحریم های ایران که آخر این هفته است، از این کار خودداری خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.