دو سال پیش بود که علی مطهری به مشهد سفر کرد تا سخنران روز اربعین در این شهر باشد اما دادستان مشهد دستور به لغو سخنرانی او داد و همین امر اسباب شکایت مطهری علیه دادستان مشهد را فراهم آورد و حتی کار به شکایت ۱۰ نماینده از دادستان مشهد به کمیسیون اصل نود مجلس هم کشید. حالا مصطفی ترک‌همدانی، وکیل علی مطهری از آخرین وضعیت این پرونده خبر داده و به «اعتمادآنلاین» می‌گوید که پرونده شکایت مطهری را به دادگاه ویژه روحانیت فرستادند به دلیل اینکه گفتند دادستان مشهد روحانی است.»

او ادامه می‌دهد:‌ «در حالی که او ملبس به لباس روحانیت نیست. وقتی هم ما به دادگاه مراجعه کردیم من را به عنوان وکیل آقای مطهری نپذیرفتند و گفتند باید وکیل روحانی باشد.»

ترک‌همدانی با بیان اینکه «دادستان مشهد کت‌وشلواری است و لباس روحانیت بر تن نمی‌کند» ادامه می‌دهد: «فرض این است کسی که لباس روحانیت نمی‌پوشد روحانی نیست. شاید کسی فقه و حقوق هم خوانده باشد اما هدف بنیانگذار انقلاب اسلامی برای راه‌اندازی دادگاه ویژه روحانیت این بود کسی عبا و عمامه را وسیله جرم قرار نداده باشد. این آقا با کت‌وشلوار است و هیچگاه لباس روحانیت نمی‌پوشد.»

وکیل علی مطهری می‌گوید: «من با قاضی پرونده هم صحبت کردم و به ایشان گفتم این آقا نه عمامه دارد نه عبا دارد بنابراین نباید پرونده‌اش به دادگاه روحانیت ارجاع می‌شد و در آیین‌نامه شما هم این مطلب تأکید شده است. اما او گفت دادستان مشهد تحصیلات حوزوی دارد که من به او گفتم اگر قرار باشد هر کس که تحصیلات حوزوی دارد بگوید من روحانی هستم تا از رسیدگی قضایی فرار کند که مساله‌ای حل نمی‌شود.»

ترک‌همدانی در پاسخ به این سؤال که برای بازگشت این پرونده به دادگاه عادی کاری کرده است یا خیر، می‌گوید: «کاری که من به عنوان وکیل می‌توانستم بکنم اعتراض به این قرار بود منتها وقتی پرونده ارجاع شد آن‌ها خود را صالح برای رسیدگی پرونده دانستند. همچنین گفتند من نمی‌توانم وکیل آقای مطهری باشم او باید وکیل روحانی انتخاب کند. علاوه بر این آقای مطهری باید از لیستی که آن‌ها به او می‌دادند وکیل روحانی انتخاب می‌کرد که او این کار را نکرد.»

او در پاسخ به این سؤال که این پرونده اکنون در چه مرحله‌ای است، ادامه می‌دهد:‌ «یک بار از دادسرای روحانیت تماس گرفتند که می‌خواهند آقای مطهری را ببینند. آقای مطهری هم در جلسه‌ای حضور پیدا کرد و پرسش و پاسخ شد. بعد از جلسه قرار بود تصمیم‌گیری شود اما تا این لحظه که یک سال می‌گذرد هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ قراری مبنی بر منع تعقیب یا کیفرخواست به دست من یا آقای مطهری نرسیده است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.