معصومه ابتکار در جمع خبرنگاران در حاشیه اولین نشست مدیران کل دفاتر امور بانوان و خانواده استانداری‌ها افزود: جامعه ما نیاز به نشاط و امید دارد و این جزو موضوعاتی است که از آقای رییس جمهور خواسته شده بود . امید داریم که درست باشد و بتوانیم با امید بیشتر و همدلی حرکت کنیم.

مناسب‌سازی‌لباس زنان برای شرکت در بازیهای قهرمانی و آسیایی

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به آخرین تحولات ورود زنان به ورزشگاه نیز اشاره کرد و گفت: کماکان برای ورود زنان به ورزشگاه در حال انجام اقداماتی هستیم؛ همچنین وزارت ورزش و جوانان برای این موضوع برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام داده است و شیوه‌نامه دولتی در این زمینه انجام شد.

وی همچنین افزود: مناسب  سازی،‌فراهم کردن زمینه برای حضور زنان و انجام اقدامات فرهنگی و مجزا شدن جایگاه‌ها انجام شده است. همچنین در بسیاری از شهرستان‌ها شاهد حضور زنان در ورزشگاه هستیم، بنابراین رایزنی‌هایی در سطوح مختلف در حال انجام است اما با وجود اینکه بحث حضور زنان در ورزشگاه اهمیت خاص خود را دارد باید به حضور زنان در ورزش‌های قهرمانی و مسابقات بین المللی نیز توجه کرد و این حوزه نیز نیازمند حمایت جدی است.

وی افزود:‌ زنان ما در هرجایی که حضور پیدا کردند درخشیدند و لازمه آن این است که کماکان برای حضور  زنان در بحث قهرمانی بین‌المللی و ملی توجه داشته باشیم. همچنین تقریبا در تمام رشته‌های ورزشی مناسب‌سازی‌لباس و شرایط به نحوی که زنان بتوانند در بازی‌های قهرمانی بین المللی و آسیایی حضور پیدا کنند را داشتیم. یعنی نباید اجازه دهیم  بحث حضور زنان در ورزشگاه پیشرفت‌های آنان را تحت شعاع قرار دهد و بایستی هر دو موضوع را پیگیر باشیم تا شاهد تحولات خوبی در حوزه ورزش بانوان باشیم.

دستگاه‌ها مرخصی ۹ ماهه زایمان زنان را اجرا کنند

ارسال نامه‌ای به رییس مجلس جهت تسریع در رسیدگی به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان

ابتکار در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع مرخصی زایمان نیز اشاره کرد و گفت: مرخصی زایمان برای زنان ۹  ماه است و دستگاه‌ها نیز باید آن را اجرا کند و دولت نیز همان مصوبه قبل را دنبال خواهد کرد.

معاون امور زنان و خانواده در ادامه به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: در خصوص لایحه حمایت از حقوق نوجوانان و کودکان نیز اخیرا نامه‌ای برای رییس مجلس فرستاده‌ایم که نسبت به تسریع موضوع لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اقدام کند. مرحله کمیسیون قضایی آن به اتمام رسیده و در صحن مجلس است و امید داریم که هرچه سریع‌تر این موضوع انجام شود.

وی اضافه کرد: در خصوص لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت هم با قوه قضاییه همکاری‌های خوبی داشتیم و آنها نیز نظرات و پیشنهاداتی داشتند که در نهایت به سند مشترکی رسیده‌ایم که امیدواریم لایحه آن به دولت بیاید.

برخوردهای ضربتی با موضوع «حجاب» راهگشا نیست

ابتکار در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برخورد ماموران گشت ارشاد با دختران اشاره کرد و افزود: فکر می‌کنم دغدغه کلان دولت و رییس جمهو ر این است که بایستی این گونه برخوردها حذف شود، حتی سیاست‌های مقام معظم رهبری نیز نسبت به این موضوع همین است که با نگاه فرهنگی نسبت به این موضوع نگاه کنیم. بنابر این برخورد ضربتی در این موضوعات فرهنگی راهگشا نیست و امیدوارم همه همین نگاه را داشته باشد، البته در کشور ضابطه و قانون داریم و همه از اهمیت آن باخبرند و باید تلاش کنیم این مسائل با سیاست‌های درست و رویکردهای فرهنگی حل و فصل شود.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی در بحث خشونت کماکان در چند سطح پیگیری لایحه و قانون آموزش، توان افزایی ، آموزش حقوق، اقدامات خود را ادامه خواهیم داد؛ همچنین حمایت خاص از اورژانس اجتماعی از راهبردهای معاونت زنان است که از سال قبل نیز این راهبرد شروع شده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد:‌ به طور خاص از فعالیت‌های سازمان بهزیستی کشور در موضوع اورژانس اجتماعی در خانه‌های امن و خانه‌های سلامت حمایت می کنیم و تقویت و توان‌ افزایی این فعالیت‌ها و توجه به کیفیت خدمات ارائه شده یکی از موثرترین مداخلاتی است که در حوزه آسیب‌ها برای حوزه زنان و خانواده بایستی داشته باشیم و مجدانه باید پیگیری کنیم.

ابتکار همچنین به زنان زندانی جرائم غیر عمد نیز اشاره کرد و گفت:‌ سال گذشته از دو زندان زنان در استان‌های کرمان و آذربایجان غربی بازدید کردم و در آنجا هم فعالیت‌های خوبی برای بهبود شرایط زندان صورت گرفته بود اما کمبودهایی نیز وجود داشت که گزارش‌هایی نیز ارائه کردیم. همچنین طرح ارمغان ۲ که در خصوص آزادی زنان زندانی جرائم غیر عمد بود را اجرایی کردیم اگرچه این طرح موفق بود اما اگر رسانه‌ملی  وقت بیشتری می گذاشت موفق‌تر بود.

وی در پایان صحبت‌هایش بابیان اینکه در این پویش ارمغان ۲ همکاری هنرمندان بسیار خوب بود گفت:‌امیدواریم برای ماه  رمضان ارمغان ۳ را برای توجه به زنان زندانی دنبال کنیم تا هیچ مادری در زندان نباشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.