کارشناسان به کاربران هشدار دادند که به هیچ عنوان فریب این دست تبلیغات را نخورده و از نصب این گونه نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها خودداری کنند، چرا که این نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها بدافزارهای مخرب و جاسوسی هستند.

 

بر این اساس با دانلود و نصب این اپلیکیشن‌ها، سرقت ازاطلاعات ذخیره شده بر روی گوشی همراه و یا سیستم‌ها صورت می‌گیرد و اطلاعاتی مثل عکس و یا اطلاعات بانکی ذخیره شده در  حافظه آن‌ها به راحتی از سوی مجرمان سایبری به سرقت می‌رود.

 

متاسفانه برخی از این اپلیکیشن‌ها و فایل‌ها قابلیت فعال کردن میکروفن سیستم‌ها از راه دور را نیز دارند که در پی این امر شاهد نقض حریم خصوصی افراد از سوی مجرمان سایبری خواهیم بود.

 

نحوه فعالیت این بدافزارها به گونه‌ای است که کاربر به راحتی  متوجه این سرقت‌ها نمی‌شود؛ این فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها از نوع حملات بلندمدت و پنهان هستند که به مرور اطلاعات ذخیره شده بر روی سیستم‌ها را به سرقت می‌برند و طبق اطلاعات سایت پلیس فتا، بعد از چند ماه و سوء‌استفاده از عکس، فیلم‌ها و اطلاعات ذخیره شده برروی سیستم‌ها شاهد شکایت کاربران در مراجع قضایی هستیم که اطلاعات آن‌ها به سرقت رفته و از این اطلاعات سوءاستفاده شده است.

 

بررسی و آنالیز برخی از این فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها در بخش فنی پلیس فتا آغاز شده و موارد مشکوک آن استخراج شده است و در حال حاضر به دنبال منشاء انتشار این فایل‌ها و اپلیکشن‌های مشکوک هستند.

 

انتشار این دست فایل‌ها و اپلیکشن‌های آلوده در وقوع زلزله غرب کشور نیز روی داد که با تبلیغ انتشار اپلیکیشن‌های اطلاع رسانی سریع از اخبار زلزله و یا کمک به زلزله زدگان بودیم که متاسفانه برخی افراد فریب خورده و اقدام به دانلود و نصب این فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها کرده بودند و اطلاعات آنها بدون این‌که خود متوجه شوند به سرقت رفته بود.

 

بر این اساس به کاربران تاکید شده که حتما برای دانلود هرگونه نرم افزار و اپلیکیشن از سایت‌ها و منابع معتبر اقدام کنند و به هیچ عنوان فریب این دست تبلیغات دروغین را نخورده و این قبیل فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها نامطمئن را دانلود و نصب نکنند.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.