حریت گزارش داد، دیدار این دو وزیر خارجه بر توافق اولیه در زمینه نقشه راه برای هماهنگی آمریکا و ترکیه در سوریه تمرکز خواهد داشت تا از تنش‌های احتمالی میان دو کشور در پی حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق (YPG) در مبارزه علیه داعش جلوگیری شود.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اظهار کرد: مسئولان آمریکایی برای تایید این نقشه مصمم هستند. اندکی پس از نشست بروکسل، دعوتنامه‌ای برای دیدار از آمریکا دریافت کردیم. این اقدام می‌تواند عادی‌سازی روابط را در پی داشته باشد اما هنوز انتظاراتی از آمریکا داریم.

این نقشه بازه زمانی مشخصی را برای بازگشت نیروهای یگان‌های مدافع خلق از منبج تعیین خواهد کرد و مشخص می‌کند که این مناطق چگونه و به دست چه کسی کنترل خواهند شد.

نکته دیگری که چاووش‌اوغلو در خصوص آن ابراز نگرانی کرد، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس بود. او در این باره گفت: امیدواریم این تصمیم اجرایی نشود. این تصمیمی است که اتحادیه اروپا هم با آن مخالف است و می‌تواند تنش‌ها را در منطقه تشدید کند و ثبات را از بین ببرد. این اقدام می‌تواند اسرائیل، فلسطین و همه ما را ناراحت کند.

چاووش‌اوغلو در خصوص تصمیم آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران نیز گفت: ترکیه خواستار ادامه این توافق است اما در صورت اصلاح توافق، این اقدام باید با اتفاق نظر همه طرف‌ها صورت گیرد. ما برای مشارکت در این امر آماده هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.