سعد الحریری روز دوشنبه و یک روز پس از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در کنفرانس مطبوعاتی افزود: مردم لبنان به خط مشی ثبات در کشور رای دادند. کسانی که در این انتخابات پیروز شدند شرکای ما در استمرار ثبات در کشور هستند.

انتخابات پارلمانی لبنان روز گذشته ( یکشنبه) در 15 حوزه انتخابیه این کشور برگزار شد. وزارت کشور لبنان، میزان مشارکت در این انتخابات را 49.20 درصد اعلام کرد.

سعد الحریری در ادامه گفت: با چالش های جدیدی روبرو هستیم و به مقابله با این چالش ها ادامه خواهم داد.

وی افزود: انتخابات مرحله ای بود که پایان یافت و طرفداران جریان المستقبل همچنان همان رویکرد میانه روی خود را ادامه خواهند داد.

الحریری اظهار داشت: لبنانی ها به شکوفایی و ثبات در کشور رای دادند و امروز امید به آینده پیروز شد و من به همه کسانی که خواهان ثبات لبنان هستند دست همکاری می دهم.

نخست وزیر لبنان گفت: مهمترین دستاورد دولت من، وضع قانون انتخابات بود و به نظرم هیچ قانونی مهم نیست بلکه مردم مهم هستند و من از نتایج انتخابات خرسندم.

وی افزود: همچنان هم پیمان میشل عون رئیس جمهور و عضو جریان ملی آزاد لبنان خواهم بود زیرا این ائتلاف برقرار کننده ثبات در کشور است.

الحریری اظهار داشت: هیچ مشکلی با نتایج انتخابات ندارم و از نظر من توافق سیاسی و انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور، باعث مصونیت کشور شد.

وی در باره سلاح مقاومت گفت: بعد از انتخابات در باره راهبرد دفاعی بحث خواهد شد و در خصوص مساله سلاح، نظر من مشخص است.

الحریری سلاح مقاومت را به زعم خود «غیرقانونی » توصیف کرد و مدعی شد: «نظر من مشخص است و من مخالف سلاح غیر قانونی هستم».

وی در این زمینه افزود: منظور از لبنان همان «دولت لبنان» و «بی طرفی در مسایل» و «بیانیه وزارتی لبنان» است و این دولت است که لبنان را نمایندگی می کند. تصمیم دولت در بی طرفی است و بیانیه وزارتی دولت، همه چیز را مشخص کرده است، بله حزب الله یک فراکسیون پارلمانی و سلاح دارد اما این مساله منطقه ای است ، اما در خصوص نتایج بدست آمده در انتخابات در حوزه انتخابی بیروت، من به بیروت افتخار می کنم.

الحریری گفت: لبنان به جامعه جهانی، برگزاری دمکراتیک انتخابات را نشان داد.

به گزارش ایرنا، سه میلیون و 764 هزار و 483 لبنانی واجد شرایط برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور بودند.

در این انتخابات 583 نامزد در قالب 77 لیست برای تصاحب 128 کرسی حضور داشتند. 

این انتخابات در شرایطی برگزار شد که نمایندگان فعلی پارلمان در سال 2009 یعنی 9 سال قبل به پارلمان راه یافته بودند و در واقع انتخابات کنونی با 5 سال تاخیر برگزار شد.

نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات حکایت از این دارد که حزب الله و متحدانش توانسته اند کرسی های زیادی را کسب کنند.

گفته می شود آنها توانسته اند بیش از نیمی از کرسی های پارلمان را از آن خود کنند.

لبنان دارای نظامی پارلمانی است و ترکیب این نهاد آرایش دولت آینده را نیز تعیین خواهد کرد. 

بر اساس قانون انتخابات لبنان که بر اساس الگوی نسبیت تدوین شده، مردم به لیست های انتخاباتی رای دادند و هر لیست بر اساس میزان آرای بدست آمده در پارلمان کرسی خواهد داشت. 

کرسی های پارلمان بین طوائف مختلف لبنان در همه حوزه ها تقسیم بندی شده است. به صورت کلی هم نیمی از کرسی های پارلمان به مسیحیان و نیمی دیگر به مسلمانان تعلق می گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.