&#۳۹;شی ژونگجون&#۳۹; (Shi Zhongjun) روز دوشنبه در محل سازمان ملل متحد در وین به خبرنگار ایرنا گفت: ما در این زمان نمی دانیم که چه اتفاقی برای توافق هسته ای با ایران (برجام) روی خواهد داد اما صادقانه امیدواریم که بتوانیم این توافق را حفظ کنیم.

نماینده چین تاکید کرد: این توافق نمونه خوبی از تلاش های موفقیت آمیز جامعه بین المللی برای حل مسائل دشوار جهان و همچنین مثال خوبی از حل مسائل مربوط به منع اشاعه هسته ای است. 

شی در حاشیه مراسم روز زبان چینی در محل سازمان ملل ، افزود: بنابراین ما در این زمان ، همه طرف ها و همه کشورهای ذینفع را تشویق می کنیم که به این توافق پایبند باشند و با حسن نیت آن را اجرا کنند و امیدوایم که بتوان این توافق را حفظ کرد.

نماینده دائم چین در سازمان ملل در وین تصریح کرد: اگر این توافق از میان برود، این مساله بطور اجتناب ناپذیر تاثیری منفی بر مسائل مربوط به منع اشاعه هسته ای خواهد داشت و همچنین سیگنال خوبی به جامعه بین المللی بخصوص در موضوع کره شمالی ارسال نمی کند و به همین علت امیدواریم که این توافق ادامه پیدا کند. 

شی در خصوص احتمال خروج آمریکا از برجام و تاثیرات آن تاکید کرد: در حال حاضر واقعا نمی توانیم پیش بینی کنیم که چه اتفاقی می افتد و آیا واقعا آمریکا از برجام خارج خواهد شد یا نه و بهتر است در حال حاضر به فکر شرایط بد نباشیم. 

وی در خصوص احتمال حفظ برجام بین ایران و گروه ۱+۵ منهای آمریکا ، با اشاره به بیانیه مشترک روز شنبه چین و روسیه در کنفرانس &#۳۹;ان پی تی &#۳۹; در ژنو در حمایت قاطع از برجام ، گفت: بله این احتمال هم وجود دارد هر چند امیدواریم که شرایط کنونی قابل ادامه باشد و همچنین امیدواریم که بتوانیم به همکاری خود با ایران ادامه دهیم. 

چین و روسیه روز شنبه در بیانیه مشترکی در دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان منع اشاعه هسته ای ( NPT) در ژنو ، بر حمایت کامل خود از اجرای موثر برجام در شکلی که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تصویب شده است، تاکید و خاطرنشان کردند: روسیه و چین این واقعیت را می پذیرند که اجرای پایدار و مستمر برجام سهم قابل توجهی در تحکیم ساختار جهانی عدم اشاعه هسته ای و نیز امنیت بین المللی دارد. 

در حالی که ترامپ باید تا ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) اعلام کند که لغو تحریم ها علیه ایران را تمدید می کند یا نه، حدس و گمان ها در این زمینه افزایش یافته و در همین ارتباط رویترز به نقل از یکی از مقام های کاخ سفید گزارش داده که احتمال دارد ترامپ نهایتا تصمیمی اتخاذ کند که &#۳۹;خروج کامل نباشد&#۳۹; . 

این درحالی است که با حمایت کامل همه طرفهای برجام از این توافق بین المللی ، آمریکا در انزوای بی سابقه ای قرار گرفته و عملا تصمیم ترامپ در حاشیه قرار گرفته است .

در همین ارتباط ، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران هدف دولت از برجام را رفع ظلم هایی چون تحریم از سر کشور و مردم برشمرد و با بیان اینکه هدف اصلی دولتهای آمریکا محدود کردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه ای ایران بوده است، تاکید کرد: اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود، چه بهتر؛ درغیر اینصورت تصمیم خود را خواهیم گرفت. روز دوشنبه همچنین آلمان ، فرانسه و انگلیس نیز تاکید کردند که صرفنظر از تصمیم آمریکا ، متعهد به حفظ برجام هستد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.