نرخ ارز در هر کشوری یکی از متغیرهای مهم و تأثیرگذار است. به طوری که اکثر متغیر‌ها اقتصادی مانند تورم، واردات، صادرات... متاثر از نوسانات و تلاطم‌های نرخ ارز ارقام مختلفی را می‌توانند تجربه کنند.

کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حتی به دلیل دلاری شدن جامعه و اقتصاد ایران شدت این تاثیرات بیشتر از سایر کشور‌ها است.

از دیگر دلایل تشدید این تاثیرات می‌توان به عدم نظارت کافی اشاره کرد.

یکی از اقلام ارز محور و وارداتی که تحت تاثیر این نوسانات بوده، قیمت لپ تاپ است که در هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت چهار صد هزار تومانی تا یک میلیون تومانی بوده است.

یکی از فروشندگان در گفت‌وگو با ایلنا ضمن تایید این افزایش قیمت، عدم تخصیص دلار دولتی با نرخ ۴۲۰۰ و انتظارات ناشی از تصمیم ترامپ در مورد آینده برجام را دلیل اصلی این افزایش می‌داند.

برای نمونه قیمت لپ تاپ مدل ایسوز R۵۴۲ در این مدت از سه میلیون و نهصد هزار تومان به چهار میلیون و چهارصد هزار تومان افزایش داشته است.

یکی از فروشندگان گفت: وقتی توزیع کنندگان به بهانه آینده برجام از ارایه کالا خودداری می‌کنند دیگر نمی‌توان فروشندگان جز را مقصر دانست.

اما بازار ارز نیز که سر منشا و آبشخور این تحولات است خود روزهای پر تلاطمی را طی می‌کند و اعلام دولت در تک نرخی دلار نتوانست قیمت ارز غیر دولتی را کنترل کند.

بطوری که امروز، نرخ هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۶۵۰۰ تومان و هر یورو با قیمت ۷۷۸۰ تومان معامله می‌شود که با در نظر گرفتن شرایط عرضه و تقاضا این نرخ‌ها را می‌توان خارج از مدار عقلانیت و غیر اقتصادی دانست و برای منشا روانی و انتظارات آن وزن بیشتری قائل شد.

در سوی دیگر، درج چند نرخ برای سکه در تابلوی اعلانات صراف‌ها ادامه دارد بطوری که امروز نرخ هر تمام سکه با تصویر امام (ره) در بازه دو میلیون و بیست هزار تومان تا دو میلیون و پنجاه هزار تومان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.