به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتخابات پارلمانی لبنان پس از ۹ سال روز گذشته به پایان رسید و حزب المستقبل که در سالهای گذشته اکثریت آراء را در پارلمان به دست می آورد در این دوره با شکستی سنگین مواجه شد. سعد الحریری، رهبر حزب المستقبل شب گذشته در یک نشست خبری در میان خبرنگاران به شکست در انتخابات، اذعان کرد و مدعی شد که دستهایی پشت پرده است. او در این نشست خبری گفت عده ای نخواسته اند که المستقبل پیروز شود. نخست وزیر لبنان و رهبر جریان المستقبل، در حالی این اظهارات را بیان کرد که برخی ناظران با وجود اعلام نتایج انتخابات معتقدند که نخست وزیری از آن سعد الحریری است. چراکه نتایج نشان می دهد که فراکسیون ها برای تعیین نخست وزیر باید با یکدیگر ائتلاف کنند..(اینجا) 

بنا بر گزارش های منتشر شده با اینکه فراکسیون ها نیاز به ائتلاف دارند خبرها و نتایج نهایی حاکی از آن است که اکثر کرسی ها به حزب الله لبنان و همپیمانان او رسیده است .(اینجا)  برخی منابع از جمله بی بی سی در گزارشی اعلام کرد که در پارلمان فالانژهای مسیحی هم حضور دارند که تعداد آنها نسبت به ادوار گذشته پارلمان بیشتر شده است. 

نتایج انتخابات لبنان واکنش های متفاوتی در پی داشت و با بازتاب گسترده ای در سطح رسانه های خبری خصوصا فرانسه و اسرائیل روبه رو شد،(اینجا)  مقامات اسرائیل هرکدام به نحوی نارضایتی خود را اعلام کردند ؛ آنها می گویند پارلمان لبنان به حزب الله رسید و لبنان مساوی با حزب الله و ایران؛ با این حساب دیگر نمی توان نظامیان ایرانی را در لبنان تشخیص داد. (اینجا)

همچنین شبکه های عربی معاند حزب الله، خشم خود را از نتایج انتخابات نشان دادند، العربیه درباره شادی هواداران حزب الله در خیابان های بیروت گزارش داده است که افراد مسلح حزب الله در خیابان ها شادی می کنند! در حالی که خیابان های بیروت مملو از جوانانی بود که در حمایت و خوشحالی از پیروزی مقاوت در انتخابات به خیابان ها آمده بودند. (اینجا)

چرا انتخابات این دوره متفاوت بود؟

انتخابات پارلمانی لبنان از آنجایی بسیار مهم و حائز اهمیت بود که این کشور در چهار سال گذشته بحران های سیاسی بسیاری را پشت سر گذاشت، بحران های داخلی از جمله تاخیر در انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر، اعتراضات داخلی به نبود رئیس جمهور، بحران زباله در بیروت، جنگ با النصره در طرابلس، انفجارهای زنجیره ای در شهرهای مختلف لبنان خصوصا در بیروت، بقاء و ضایحه ، انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت، حضور نظامی حزب الله در سوریه و همکاری مستقیم با روسیه علیه تروریسم، پیشرفت نظامی حزب الله و تامین موشک هایی با برد بالا،  استعفای سعد الحریری و بازداشت خانگی او در ریاض و دیگر عوامل منطقه ای، باعث شد که حزب الله و مقاومت بیش از همیشه محبوب مردم لبنان شود. همانطور که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در سخنرانی قبل از انتخابات بر این مساله تاکید کرد که اگر حزب الله سلاح برنمیداشت و به جنگ تروریسم نمی رفت شما نشسته بودید و لبنان در امنیت فعلی نبود. با این حال مردم لبنان با حضور در صندوق های رأی به امنیت کشورشان رای دادند و حزبی را انتخاب کردند که در سالهای گذشته لبنان را از بحران خارج کرد و امنیت را به این کشور برگرداند. (اینجا)

اعلام نهایی

 

نهاد مشنوق، وزیر کشور لبنان نتایج انتخابات پارلمانی و ترکیب مجلس نمایندگان را که براساس آن ۶۷ نفر از ۱۲۸ نمایندگان راه یافته به مجلس از حزب الله لبنان و هم پیمانان حزب الله لبنان هستند اعلام کرد.

 نتایج نهایی انتخابات پارلمانی لبنان: 

وزیر کشور لبنان نتایج انتخابات پارلمانی این کشور و ترکیب مجلس نمایندگان را که بر اساس آن «۶۷ نفر از ۱۲۸» نمایندگان راه یافته به مجلس از حزب الله لبنان و هم پیمانان حزب الله لبنان هستند اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وب سایت روزنامه الاخبار، بر اساس اعلام نهاد مشنوق وزیر کشور لبنان، فهرست جریان ملی آزاد لبنان (فهرست نزدیک به میشل عون رئیس جمهور) که به فراکسیون «لبنان قوی» معروف است، با ۲۹ کرسی در صدر قرار گرفته است.

براساس اظهارات وزیر کشور لبنان تعداد نمایندگان پیروز در فهرست‌های مختلف انتخاباتی در لبنان به شرح زیر است،

 

- فراکسیون لبنان قوی ۲۹ نماینده

- جریان المستقبل ۲۰ نماینده

- حزب القوات اللبنانیه (نیرو‌های لبنانی) ۱۴ نماینده

- جنبش امل ۱۶ نماینده

- حزب الله ۱۳ نماینده

- حزب سوسیالیست ۹ نماینده

- نجیب میقاتی و هم پیمانانش ۴ نماینده

- حزب قومی ۳ نماینده

- حزب مَرَدَه ۳ نماینده

- حزب الکتائب ۳ نماینده

- مستقل‌های هشت مارس ۸ نماینده

- احباش یک نماینده

- نامزد‌های مستقل ۴ نماینده

- همه ما ملی گراییم، یک نماینده

 

لازم به ذکر است در بیان نتیجه انتخابات حوزه اول انتخاباتی شمال (عمار) استثناء شده است، اما براساس نتیجه به دست آمده در این حوزه دو نماینده از جریان ملی آزاد، چهار نماینده از جریان المستقبل و یک نماینده از القوات اللبنانیه به پارلمان راه یافته اند. همچنین بر اساس نتیجه نهایی در حوزه انتخابیه بقاع مرکزی، از فهرست نقولا فتوش- حزب الله و هم پیمانانش دو نماینده، از فهرست لبنان قوی دو نماینده و از فهرست جریان المستقبل یک نماینده به پارلمان راه یافتند.

 

جریان المستقبل بزرگترین بازنده انتخابات لبنان

«جریان المستقبل» را می توان بزرگترین بازنده در انتخابات مجلس لبنان قلمداد کرد تا جاییکه سعد الحریری نخست وزیر لبنان از همین جریان سیاسی اعتراف کرد که روی نتیجه ای بهتر و تشکیل پارلمانی گسترده تری حساب باز کرده بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، انتخابات در لبنان پایان یافت و با بسته شدن پرونده آخرین فصل آن، سهم مردمی و سیاسی هر یک از احزاب و گروهها و تشکل های سیاسی مشخص شد.

نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان در نشستی خبری گفت: «با انتخاب مجلس نمایندگان جدید، عملا وارد مرحله سیاسی جدیدی شدیم و همه این امور برای من به عنوان وزیر کشور، امری تحسین برانگیز و افتخار آمیز است، حال نتایج آن به نفع هر کس و هر گروه و حزبی که می خواهد باشد».

 

نتایج انتخابات، صحنه سیاسی کشور را به هم ریخت به گونه ای که بر اساس نتایج به دست آمده، دو حزب شیعی «حزب الله» و «جنبش امل»، حضور خود را به عنوان نیروی شیعی بی رقیب تثبیت کردند و از بیست و هفت کرسی اختصاص یافته به شیعیان، بیست و شش کرسی را نصیب خود کردند. این در حالی است که هم پیمانان آنان نیز پانزده کرسی بدست آوردند. از طرف دیگر حزب «القوات اللبنانیه» نیز بزرگترین اتفاق را رقم زد و دو برابر کرسی های پیشین خود را بدست آورد. «جریان ملی آزاد » نیز توانست بیست و نه کرسی را بدست آورد و دو حزب «کتائب» و «سیوسیالیست ترقی خواه» با کاهش نمایندگانشان در مجلس روبرو شدند، در حالی که «جریان المستقبل» را می توان بزرگترین بازنده انتخابات قلمداد کرد، جریانی که پیش از این سی و پنج نماینده داشت و در مجلس کنونی این تعداد به بیست و یک نماینده کاهش یافت.

سعد الحریری، نخست وزیر لبنان در سخنانی با اعتراف به اینکه روی نتیجه ای بهتر و تشکل پارلمانی گسترده تری حساب باز کرده بود، افزود: «امروز مرحله جدیدی پیش روی ما قرار دارد و چالشهای زیادی پیش رو داریم و من به عنوان رئیس جریان المستقبل همچنان مقابله با این چالشها را در همه زمینه ها ادامه خواهم داد».

قانون جدید انتخابات از همان لحظه اول، توسط همه گروه ها و احزاب و جریانها به دقت بررسی شد، ودبیر کل حزب الله لبنان دعوت کرد نتایج بدست آمده باید با آرامش بررسی و به مرحله پس از انتخابات توجه شود.

سید حسن نصرالله گفت: «ترکیب مجلس جدید، تضمین و نیروی بزرگی برای محافظت از این گزینه راهبردی (مقاومت) و معادله طلایی ارتش، ملت و مقاومت شکل خواهد داد. ما بر این باوریم که پیروزی سیاسی، پارلمانی و معنوی بسیار بزرگی برای گزینه مقاومت بدست آمده است».

از طرف دیگر گمانه زنی های غیر رسمی از احتمال موفقیت یکی از کاندیداهای (زن) جامعه مدنی حکایت داشت اما نتایج رسمی، از شکست وی خبر داد، امری که باعث شد طرفداران وی به خیابان بیایند و اولین اعتراض به نتایج انتخابات را رقم بزنند و ادعا کنند که تقلب رخ داده است، اما این اعتراضات در سطح سر و صداهایی ناچیز باقی ماند و وزارت کشور توجهی به آن نکرد.

از پیروزی و شکست تا کاهش تعداد نمایندگان، می توان حرفهای بسیاری درباره این انتخابات زد، اما آنچه که حتمی است، این است که مجلس انتخاب شده، سیمای مرحله سیاسی جدیدی را ترسیم خواهد کرد، اما بالاتر از آن، این است که لبنان در حال ورود به مرحله ای سیاسی است که در آن چالشهای زیادی وجود خواهد داشت.

حماس برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در لبنان را تبریک گفت

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با انتشار بیانیه ای برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی در لبنان را تبریک گفت.

جنبش حماس دوشنبه شب در بیانیه ای که از بیروت منتشر شد اعلام کرد:« برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی را به همه اقوام و اقشار مردم لبنان تبریک می گوییم و امیدواریم این انتخابات به تقویت وحدت کلمه و اتحاد و یکپارچگی در صفوف همه احزاب و طیف های سیاسی این کشور کمک کند .

به گزارش خبرگزاری آناتولی از بیروت، جنبش حماس افزود این جنبش خیر، امنیت و رفاه و آسایش را برای مردم لبنان می خواهد و امیدواراست انتخابات پارلمانی روز یکشنبه عاملی برای تقویت وحدت کلمه و اتحاد در صفوف همه لبنانی ها در مقابله با دشمنان این کشور باشد.

حماس افزود این جنبش امیدوار است در سایه تشکیل پارلمان و دولت جدید لبنان، آینده فرصتی برای تحکیم روابط میان فلسطینی ها و لبنان و تقویت حمایت لبنان از مسایل و حقوق مردم فلسطین باشد.

جنبش حماس همچنین ابراز امیدواری کرد حقوق مدنی و انسانی آوارگان فلسطینی در لبنان به رسمیت شناخته شود تا یک زندگی با کرامت داشته باشند.

بر اساس آمار وزارت امور اجتماعی لبنان ،در حال حاضر 450 هزار آواره فلسطینی در این کشور زندگی می کنند .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.