رحمت‌الله مه‌آبادی امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا، درباره سرنوشت فرودگاه مهرآباد تهران اظهار کرد: همان طور که پیش از این نیز اعلام کرده بودیم و سابقه مدیریت فرودگاه‌ها در نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد، فرودگاه تعطیل نخواهد شد اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هزینه پرواز در آن برای ایرلاین‌ها در آینده افزایش یابد.

وی تصریح کرد: فرودگاه به عنوان قلب حمل و نقل ترکیبی، شهری امکان آنکه از شهر خارج شود را ندارد اما ما باید برای هر فرودگاه فضای رقابتی به وجود آوریم که ساخت و توسعه فرودگاه امام خمینی با همین هدف انجام شد. در آینده باید شرایط طوری مدیریت شود که ایرلاین‌ها و مسافرانشان بین این دو فرودگاه انتخاب کنند؛ از این رو احتمال ارائه پروازهای متنوع در این دو فرودگاه تهران وجود خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها درباره عملکرد این شرکت در سال گذشته توضیح داد: طی این مدت در مجموع بیش از ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر از طریق فرودگاه‌های ایران جابجا شده‌اند که از این رقم ۵۶ میلیون معادل ۹۲  درصد در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها انجام شد. در قیاس با سال گذشته میزان اعزام و پذیرش مسافر هفت درصد، میزان نشست و برخواست هواپیما هشت درصد و میزان جابه‌جایی بار نیز ۹ درصد افزایش یافت.

مه‌آبادی با بیان اینکه مدیریت این حجم از پرواز نیاز به بهبود جدی زیرساخت‌ها و پاسخگویی به نیازهای جدید داشت، تصریح کرد: با مدیریت صورت گرفته امروز نه تنها نسبت به امکانات موجود اعتراضی از سوی ایرلاین‌ها وجود ندارد که حتی ما آماده‌ایم در فرودگاه‌هایی که بیش از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند نیز تا جای مورد نیاز افزایش خدمت‌رسانی داشته باشیم.

وی یکی دیگر از دغدغه‌های شرکت‌ فرودگاه‌ها را تکمیل پروژه‌های زیربنایی نیمه تمام باقی مانده از سال‌های گذشته دانست و گفت: در زمانی که ما در این شرکت کار خود را آغاز کردیم، به پروژه‌هایی برخوردیم که از آغاز به کارشان ۱۶ سال می‌گذشت اما امروز اعلام می‌کنیم که تا پایان امسال هیچ پروژه نیمه تمامی در کلیه فرودگاه‌های ایران باقی نمی‌ماند. تنها در این رابطه ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار ثبت شده و در طول دو سال گذشته نیز ۱۰۰۰ میلیارد تومان صرف خرید تجهیزات و وارد کردن آنها به سیستم ناوبری فرودگاه‌های کشور شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج آمریکا از برجام و مشکلات احتمالی پیش رو پس از این اتفاق نیز تاکید کرد: نگاه ما در شرکت فرودگاه‌ها به لغو تحریم‌ها یک نگاه موقت بوده است. یعنی ما تلاش کردیم از فرصت به وجود آمده پس از اجرایی شدن برجام نهایت استفاده را ببریم و به این ترتیب بخش قابل توجهی از نیازهایمان برای تامین تجهیزات را نهایی کرده‌ایم و امروز با قطعیت می‌توانیم بگوییم که خروج آمریکا از برجام برای ما مشکلی به وجود نمی‌آورد. ما این گزارش را به رئیس مجلس نیز ارائه کرده‌ایم و می‌توانیم بگوییم که از این نظر دغدغه‌ای برای ما وجود نخواهد داشت.

مه‌آبادی به اجرای کامل قانون کاداست در شرکت فرودگاه‌ها اشاره کرد و افزود: ما نخستین دستگاه اجرایی هستیم که تمامی املاک خود را در یک طرح فراقوه‌ای نیز وارد این قانون کرده‌ایم و امروز با اطمینان می‌توانیم بگوییم که با اجرای این قانون دغدغه زمین‌خواری در شرکت فرودگاه‌ها وجود نخواهد داشت. در کنار آن فرودگاه‌های ما باید از سطح ملی به تراز جهانی برسند که خوشبختانه از نظر امتیازات لازم دستاوردی مهم برای ما در این حوزه به ثبت رسیده که امیدواریم در آینده نیز ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها فرودگاهی که در ایران میزان دخل و خرجش با هم متناسب است، فرودگاه امام خمینی(ره) است، تاکید کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایلی که فرودگاه‌های ما هزینه‌ده هستند، ثابت ماندن تعرفه‌های فرودگاهی در چند سال گذشته است. با وجود آنکه رقم عوارض خروج از کشور مسافران افزایش یافته و در بازار بلیت هواپیما نیز آزادسازی صورت گرفته است، متاسفانه تعرفه‌های ما هنوز ثابت باقی مانده‌ و این موضوع برای شرکت فرودگاه‌ها مشکل ‌آفرین شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها درباره آخرین وضعیت راه‌های هوایی کشور نیز توضیح داد: تا پیش از دوره فعلی بسیاری از راه‌های ما مسیرهای دوطرفه بودند اما در حال حاضر ما همه این مسیرها را یکطرفه کردیم و امروز ۳۰ هزار کیلومتر راه هوایی در ایران فعال است. با آغاز به کار دو یا سه مسیر دیگر می‌توان گفت که شبکه راه‌های هوایی ایران حداقل برای امروز تکمیل خواهد شد.

مه‌آبادی اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائل در این حوزه به پروازهای عبوری از آسمان ایران باز می‌گردد امروز متوسط روزانه پروازهای عبوری از آسمان ایران، ۱۰۰۰ پرواز است که البته ما رکورد ۱۴۳۱ پرواز در روز را نیز به ثبت رسانده‌ایم. برای آنکه این رقم حفظ شود، نیاز به کمک تمامی دستگاه‌های ذیربط داریم زیرا توقف ما باعث شد که تعدادی از کشورهای همسایه در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام دهند و بخشی از بازار را در اختیار خود بگیرند. البته ما نیز بیکار ننشسته‌ایم و با توجه به اهمیتی که بالا رفتن پروازهای عبوری برای امنیت ملی دارد، این موضوع به شکلی جدی پیگیری خواهد شد. در حال حاضر نقاط کور پروازی در ایران به شکل قابل توجهی کاهش یافته و امیدواریم با همکاری‌هایی که صورت می‌گیرد در آینده نیز این وضعیت ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره تعطیلی فرودگاه یاسوج پس از حادثه سقوط هواپیمای آسمان نیز گفت: فرودگاه یاسوج هیچ گاه تعطیل نشد زیرا در این حادثه نیز مشکلی برای این فرودگاه به وجود نیامد. توقف پروازها در این فرودگاه به دلیل مدیریت دیگر بخش‌ها بود که پس از ازسرگیری دوباره این روند، فرودگاه یاسوج بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه خواهد داد.

مه‌آبادی درباره آخرین وضعیت فرودگاه گرگان نیز اظهار کرد: این فرودگاه در دو سال گذشته ۱۰ پروژه مهم را پشت سر گذاشته که برای آنها ۷۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. این موضوع بدون تقاضاهای سیاسی و محلی و صرفا از روی برنامه‌ریزی شرکت فرودگاه‌ها به مرحله اجرا رسیده است. امروز فرودگاه گرگان از نظر تجهیزات جزو پیشرفته‌ترین فرودگاه‌های ایران و نظر مدیریت جزو فرودگاه های نمونه کشور به حساب می‌آید.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در پایان صحبت‌های خود با اشاره به لزوم توسعه سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌های مختلف ایران خاطرنشان کرد: هر چند که خروج فرودگاه امام خمینی از زیرمجموعه شرکت فرودگاه‌ها میزان درآمدهای ما را حدود ۳۵۰ میلیارد تومان کاهش داد، اما ما از تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری و فرودگاهی در این حوزه استقبال می‌کنیم زیرا این موضوع مدلی است که مشاوران خارجی و تجربه‌های بین‌المللی آن را ثابت کرده‌اند و ما هر جا به این نتیجه برسیم که تجربه‌های موفق در بخش‌های مختلف جهان امکان اجرایی شدن در ایران را دارد، قطعا آنها را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.