شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز سه شنبه ۹ اردیبهشت ماه ۹۷ با افزایش ۴۳۹واحدی روی رقم ۹۳ هزار و ۶۰۵ واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۱۳۶ واحدی عدد ۱۶ هزار و ۶۳۸ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۶۱۷ واحدی به رقم  ۹۹ هزار و ۷۸۳ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۳۸۳ واحدی به رقم ۶۶ هزار و ۶۴۰ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۵۵۶ واحدی عدد  ۱۹۸ هزار و ۵۵۰ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۷ واحدی روی رقم یک هزار و ۷۸ واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی ملی صنایع مس ایران با ۴۴ واحد ، پالایش نفت بندر عباس با ۴۲ واحد و فولاد خراسان با ۳۷ واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های ارتباطات سیار ایران با ۱۲ واحد، مخابرات ایران با ۹ واحد و صنایع پتروشیمی کرمانشاه با ۸ واحد کاهش  بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۱۸۷ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۸۴۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۸ هزار و ۶۰۸ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های گز سکه، تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا، کارخانجات نساجی بروجرد، فرآورده‌های نسوز پارس، توکا رنگ فولاد سپاهان، فرآورده‌های نسوز آذر و حق تقدم خرید سهام آن، توکا ریل، زرین معدن آسیا، بانک گردشگری از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، کیمیای زنجان گستران، سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، بانک گردشگری، صنعت روی زنگان، سیمان فارس، توسعه و عمران شهرستان نائین، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، پشم شیشه ایران، واسپاری ملت، سیمان قاین، فیبر ایران، دارویی رازک متوقف شدند.

به گزارش فارس، امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد کمتر از ۶۹ میلیون سهم پالایش نفت اصفهان به ارزش کمتر از ۱۰ میلیون تومان کد به کد شد. همچنین ۳۲ میلیون سهم سرمایه‌گذاری خوارزمی به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

در فولاد مبارکه اصفهان اما ۱۷ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴.۵ میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین ۱۳ میلیون سهم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده جابجا شد.

در سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نیز ۱۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان کد به کد شد. معدنی و صنعتی چادرملو همچنین با کد به کد شدن ۱۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان روبرو بود. در ایران ترانسفو نیز به ۲.۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان کد به کد شد.

۷ میلیون سهم توسعه معدنی و صنعتی صبانور به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان با معاملات درون گروهی میان سهامداران عمده روبرو شد و در پالایش نفت بندرعباس نیز بیش از ۶.۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان کد به کد شد.

امروز همچنین ۶ میلیون سهم فولاد کاوه جنوب کیش به ارزش کمتر از ۱.۵ میلیارد تومان با معاملات درون گروهی همراه بود. در نماد نهادهای مالی بورس انرژی نیز امروز بیش از ۲.۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان کد به کد شد.

براساس این گزارش امروز بورس تهران در حالی با غلبه تقاضا بر عرضه سهام در اغلب نمادهای معاملاتی و حتی صف‌نشینی برخی تک سهم‌ها روبرو شد که توئیت ترامپ در آستانه اعلام مواضع امریکا پیرامون ماندن یا نماندن بر سر پیمان برجام باعث شد، تا بازار سهام با تحلیل‌های امیدوارکننده‌ای روبرو باشد.

برخی تحلیل‌ها بر این سناریو پی‌ریزی می‌شود که توئیت رئیس جمهور آمریکا حاکی از عقب‌نشینی وی از پیمان برجام و به تبع آن احتمالا امتیاز دوباره ایران در مذاکره با ۶ کشور جهان است. 

سناریوی دیگر نیز حاکی از باقی ماندن شاکله کنونی برجام و تداوم مذاکره بر سر سایر دغدغه‌ها با چارچوبی جدید حکایت دارد. 

به گزارش فارس، با وجود اما و اگرهای بسیار اما در ساعات پایانی بازار امروز حجم عرضه در نمادهای مختلف مانع از تثبیت قیمت‌ها در سقف کامل مثبت قیمتی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.