گروه صنعتی «مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران» که به اختصار « مپنا » نامیده می شود، متشکل از شرکت مادر و ۴۱ شرکت وابسته است که در حوزه تولید برق، ساخت نیروگاه، انواع توربین و ... فعالیت دارد. 

این شرکت موفق ایرانی ۱۷ درصد پروژه های نیروگاهی جهان را در اختیار دارد و در کشورهای مختلف سرمایه گذاری کرده است. مپنای ایران با شرکت هایی چون زیمنس آلمان و جنرال الکترونیک آمریکا رقابت می کند.

** ظریف: مپنا ثمره توسعه و اقتدار درون زای ایران است 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امنیت، توسعه، آرامش و اقتدار درونی بزرگترین ضامن بالندگی کشور است، مپنا را ثمره درونزا بودن این عوامل دانست و رقابت این شرکت با رقبای جهانی را در قالب این درون‌زایی معنادار عنوان کرد.

وزیر امور خارجه در این بازدید در جمع مدیران و کارکنان مپنا سخنرانی کرد و گفت:در تمامی سفرهای خارجی و گفت و گو با مقامات بین‌المللی از گروه مپنا با افتخار یاد کرده ام. 

ظریف با اشاره به شعار «مپنا، نماد خودباوری»، خودباوری را حاصل کوشش و توانمندی متخصصان داخلی دانست و آن را عامل مصونیت کشور خواند.

ظریف کارکنان مپنا نمایندگان پرافتخار مردم ایران هستند،گفت: خودباوری مپنا از جنس همان اقتدار برخاسته از تکیه به مردم و اعتقادی است که باعث شد دیپلمات‌های ایرانی، در مذاکرات برجام با ۶ کشور بزرگ جهان به گفت وگو از موضع برابر بپردازند.

وی ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خراجه را اقدامی در راستای ترویج اقتصاد مقاومتی و اقتصاد غیرنفتی بیان کرد و افزود: سفارت‌خانه‌های ایران یار و یاور کسب‌وکارهای ایرانی در حوزه‌هایی مانند انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری خواهند بود.

در ادامه این دیدار، وزیر امور خارجه و هیأت همراه وی، با همراهی «عباس علی‌آبادی» مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا به بازدید از کارخانجات شرکت‌های مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)، شرکت مهندسی و ساخت پره ‌توربین مپنا (پرتو) و شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) پرداخت و از نزدیک با فرایند تولید محصولات متنوع و پیشرفته گروه مپنا از جمله انواع توربین‎های گاز و بخار، انواع پره‌های داغ توربین، انواع ژنراتور و موتورالکتریکی و توربین‌های بادی آشنا شدند.

بازدید از مرکز تحقیق و توسعه شرکت پارس و سایت ساخت پره‌های توربین ۴.۵ مگاواتی آخرین مرحله از دیدار ۳ ساعته وزیر امور خارجه از مجتمع صنعتی و تولیدی مپنا بود.

محمدجواد ظریف که در رأس هیأتی از دیپلمات‌های بلندمرتبه برای اولین بار از مپنا بازدید می‌کرد، ساعت ۹ صبح امروز وارد کارخانجات مپنا در استان البرز شد و به ایراد سخنرانی و بازدید از تأسیسات گروه مپنا پرداخت.

علی‌آبادی مدیرعامل مپنا با تشکر از حضور وزیر امور خارجه در مپنا، در این مراسم ،گروه مپنا را بازوی توانمند کشور در حوزه صنعت خواند و از آمادگی راهبردی این شرکت برای حل مسائل حوزه‌های مختلف صنعتی سخن گفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.