عبدالرضا رحمانی‌فضلی در مراسم رونمایی از طرح احراز اصالت هویت بر خط بیان داشت: احراز هویت تک‌تک مردم در گذشته با کپی کارت‌ملی و شناسنامه انجام می‌شد. این مسئله مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود می‌آورد.

وی تاکید کرد: این کار به غیر از صرف وقت و هزینه، امکان جعل اسناد هویتی را به وجود می‌آورد و با اجرای این طرح این مسئله به حداقل می‌رسد.

وزیر کشور در ادامه گفت: باید به فکر ایده‌های نو باشیم چون مجرم‌ها همواره روش‌های جدیدی را پیگیری می‌کنند.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: سازمان ثبت احوال ناشناخته است و بخش انبوهی از اطلاعات در سازمان ثبت احوال، بدون استفاده و بهره‌برداری مانده است.

او تاکید کرد: ثبت‌ احوال باید تلاش کند تا فضای مناسبی را برای سازمان‌های تحقیقاتی و دانشگاهی به منظور استفاده از این اطلاعات، فراهم کند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه با اجرایی شدن این طرح می‌توان حرکت جمعیت را در جغرافیا پیگیری کرد بیان داشت: همچنین می‌توان اطلاعات دقیقی از مهاجرت‌ها بدست آورد.

او افزود: در بحث طلاق که یکی از آسیب‌های کشور است اطلاعات ثبت احوال می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد.

وزیر کشور تاکید کرد که ثبت احوال در چند سال اخیر دچار جهش شده است.

او در ادامه گفت: امیدواریم با اصلاح قانون در ادامه حذف کپی کارت‌ملی و شناسنامه در دستگاه‌های اجرایی بتوانیم تنها با یک کد اطلاعات را ثبت کنیم.

رحمانی فضلی گفت: در انتخابات ریاست‌جمهوری الزام به ثبت اطلاعات، موجب تجمع افراد شد و اگر ثبت کد عملیاتی شود، این‌گونه موارد برطرف خواهد شد.

وزیر کشور  گفت: اجرایی‌شدن طرح حذف کپی کارت‌ملی و شناسنامه در دستگاه‌های اجرایی به‌صورت پایلوت در استان‌های سمنان، خوزستان و قم از امروز اجرایی شد. باید در یک زمان‌بندی کوتاه، این طرح در سراسر کشور عملیاتی شود که با وجود فراهم بودن زیرساخت‌های فنی و حقوقی امیدواریم تا عید فطر حذف کپی شناسنامه و کارت‌ملی در ادارات اجرایی شود.

رحمانی‌فضلی در پایان گفت: امیدواریم تا ۲۲ بهمن همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تمامی استعلامات در همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و قضایی به صورت برخط انجام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.