دکتر علی عباسی در تشریح جزئیات مرگ این زن ۴۴ ساله در یکی از بیمارستان‌های ساری گفت: بیمار روز ۲۹ فروردین ۹۷ تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفت و در هنگام عمل جراحی نیاز به تزریق خون پیدا کرد اما بعد از تزریق خون علائم ناسازگاری گروه خونی بروز کرد و بلافاصله نمونه خون برای بررسی به آزمایشگاه ارسال و مشخص شد که گروه خونی بیمار o+ بوده و نمونه خون تزریق شده به وی Aمثبت بوده است.

عباسی افزود: بدین ترتیب ناسازگاری گروه خونی اتفاق افتاده است که منجر به خونریزی و Dic در بیمارشد و به رغم درمان‌های انجام شده بیمار فوت کرد. با دستورمقام قضایی پرونده‌ای در پزشکی قانونی استان تشکیل و اقدامات تشخیصی لازم انجام شد. این موضوع در پزشکی قانونی استان تحت بررسی قرار دارد و نتیجه کامل بعد از کارشناسی اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: خطای ناسازگاری گروه‌های خونی عوارض مرگباری داشته و امکان ایجاد آن در تمام دنیا وجود دارد ولی آنچه مهم است توجه به اهمیت تزریق خون و فرآورده‌های آن و مدیریت و پایش سلامت خون در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران درادامه بیان کرد: رعایت نکردن استاندارد‌های انتقال خون توسط پرستاران، خطای تزریق ناشی از تشابه اسمی، نبود بررسی و چک دقیق اطلاعات کیسه خون با مشخصات هویتی و بالینی بیمار از جمله خطاهای ممکن در انتقال خون است که نیازمند برنامه‌ریزی مدون و ساختاری در مراحل ترزیق خون است.

 خبر مرگ این بیمار را با عنوان «تزریق خون اشتباه زن بیمار را به کام مرگ کشاند» در تاریخ شنبه اول اردیبهشت منتشر شده بود اما چند روز بعد روابط عمومی وزارت بهداشت با ارسال جوابیه‌ای بیان داشت که اطلاق تعابیری از جمله «اشتباه» در ذهن مخاطب موضوع قصور و حتی بی‌مبالاتی عامدانه را متبادر می‌کند که به هیچ وجه چنین موضوعی صحیح نیست.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.