محمد مشکین فام در نشست حاشیه‌ای بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت درباره خروج آمریکا از برجام و احتمال کنار رفتن توتال از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار داشت: در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی افزود: ما نه فقط برای فاز ۱۱ بلکه برای دیگر امور نیز گزینه‌های دیگری را پیش‌بینی کرده‌ایم و چنانچه توتال به هر دلیلی نتواند کار با ما را ادامه دهد، توسعه فاز ۱۱ ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: اگر توتال در ایران بماند همکاری‌مان را با آنها ادامه خواهیم داد و در غیر این صورت شرکت CNPC چین کار را دنبال می‌کند و در صورت ادامه نیافتن همکاری با این شرکت چینی نیز شرکت پتروپارس ایرانی کار را به عهده خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در دو بخش خواهد بود؛ بخش اول تولید تعبیه گاز از مخزن است که در این خصوص نگرانی نداریم زیرا شرکت پتروپارس قبلا این عملیات را در فازهای ۱۹ و ۱۲  انجام داده است.

وی ادامه داد: فاز دوم ایستگاه تقویت فشار است که قرار بود توسط توتال انجام شود و الگویی برای سایر فازها باشد که فقط ممکن است ما در این زمینه برخی مشکلات برایمان پیش بیاید.

مشکین فام در ادامه یادآور شد: روابط ما با شرکت‌های خارجی بر مبنای قرارداد و احترام متقابل است و از این جهت مشکلی نداریم و چنانچه مشکلی حادث شود گزینه‌های دیگری را مدنظر داریم بنابراین راه خود را چه با حضور شرکت‌های بین‌المللی و چه بدون حضور آنها خواهیم پیمود و تمام پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم. پلن‌ها آماده است هر وقت لازم باشد آنها را انجام می‌دهیم.

وی درباره توسعه لایحه نفتی پارس جنوبی بیان کرد:‌ با توجه به اینکه شرکت مرسک در زیرمجموعه توتال قرار گرفت مذاکرات ما با این شرکت دانمارکی متوقف شد و  تاکنون مذاکره‌ای نداشته‌ایم در هر صورت با توجه به اینکه لایحه نفتی تخصص بالایی می‌خواهد و هر شرکتی توان توسعه آن را ندارد.

وی درباره اینکه توتال زمانی در سال ۲۰۰۶ با وقوع تحریم‌ها ایران را ترک کرد و چه تضمینی وجود دارد که با اعمال تحریم‌های جدید و خروج آمریکا از برجام دیگر بار توسعه فاز ۱۱ را متوقف نکند، توضیح داد: شرایط آن زمان با اکنون متفاوت بود پروژه توتال در سال ۲۰۰۶ توسعه LNG بود اما اکنون LNG در کار نیست و شرایط توتال امروز با قبل متفاوت است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما تاکنون سیگنالی از توتال نداشتیم و با شدت و حدت قبل کار را دنبال می‌کند به طوری که طبق صحبت‌هایی که بنده دیروز با مسئولین این شرکت داشتم در مورد مسائل ریز و مناقصات بحث می‌کردند و این نشان می‌دهد که در کارشان جدی هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.