پس از اعلام خروج رسمی آمریکا از برجام، مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا به این تصمیم واکنش نشان داده اند و برخی می گویند سیاست داخلی آمریکا دچار دودستگی شده است.

 

مایک پمپئو

به گزارش سی اِن اِن، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر خروج یکجانبه از برجام اعلام کرد: بر محو برنامه موشک‌ های بالستیک ایران تمرکز خواهیم کرد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: با شرکائمان در راستای محو تهدید برنامه موشک‌ های بالستیک ایران متمرکز خواهیم شد.

جان بولتون

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر خروج یکجانبه از برجام با صدور بیانیه ای مدعی شد: تصمیم ترامپ برای خروج از برجام یک بیانیه مستحکم آمریکائی برای جلوگیری از  توسعه تسلیحات هسته‌ ای ایران بود.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: شرکت‌ های اروپائی چند ماه وقت دارند از ایران خارج شوند.

وی در ادامه افزود: تصمیم ترامپ تحریم‌ های واشنگتن که پیش از توافق هسته‌ای علیه ایران اعمال شده بود را بار دیگر برقرار می‌ کند.

خشم سناتورهای دموکرات از عهدشکنی ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با خروج از برجام نه تنها جامعه جهانی را از خود رویگردان کرد بلکه در داخل کشور خشم دموکرات های کنگره را هم برانگیخت.

به گزارش ایرنا، سناتورهای کنگره پس از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام دو پاره شدند؛ جمهوریخواهان از اقدام هم حزبی خود (ترامپ) استقبال کردند اما دموکرات ها درصدد حمایت از توافق هسته ای به عنوان دستاورد بزرگ دولت دموکرات باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا برآمدند.

 

دموکرات ها عهدشکنی ترامپ را ضربه ای مهلک به اعتبار آمریکا می دانند که در نهایت به انزوای این کشور حتی در میان متحدانش می انجامد. شماری از دموکرات ها روز دوشنبه در نامه ای به ترامپ نوشتند: «اگر آمریکا به طور یکجانبه (از توافق هسته ای) خارج شود، ایران یا در توافق باقی مانده درصدد منزوی کردن ایالات متحده برمی آید و یا فعالیت های هسته ای خود را از سرخواهد گرفت که هر یک از این سناریوها به نوبه خود برای منافع امنیت ملی ما زیانبار خواهند بود».

به نوشته نیویورک تایمز، پیش بینی می شود که تصمیم تازه ترامپ نه تنها به انزوای آمریکا در میان متحدانش منجر شود بلکه احتمال می رود که تنش هایی میان روسیه و چین با آمریکا بر سر برجام رخ دهد.

 

روز عهدشکنی

 

«پاتریک لیهی» سناتور دموکرات ایالت ورمونت در واکنش به تصمیم ترامپ درخصوص برجام توییت کرد: رئیس جمهوری با خروج از توافق هسته ای با ایران یک اشتباه بزرگ مرتکب شد. او یکی از وعده های خطرناک انتخاباتی را محقق کرده که سیاست را بر امنیت مردم آمریکا و نزدیک ترین متحدانمان اولویت داده است. این دردناک است که آمریکا زیر قول خود زد.

وی افزود: وقتی ایالات متحده براساس توافقی قولی به دنیا می دهد، دنیا انتظار دارد که آمریکا به قولش عمل کند. این روز غم انگیزی است که می بینیم رئیس جمهوری با اقداماتش قولش را زیرپا می گذارد.

نابودی اعتبار آمریکا

 

«کریس فان هولن» سناتور دموکرات ایالت مریلند هم اظهار داشت: اشتباه نکنید. خروج آمریکا از توافق با ایران به خاطر سیاست بود، نه امنیت ملی. ترامپ آمریکا را در میان متحدانمان منزوی کرد.

وی افزود: ترامپ اعتبار آمریکا را نابود کرد.

راه خطرناک

 

«برنی سندرز» سناتور مستقل ایالت ورمونت در توییتر با بیان اینکه «قدرت واقعی آمریکا در این نیست که چیزها را نابود کند» نوشت: امروز رئیس جمهوری ما را در راهی متفاوت و خطرناک تر قرار داد.

وی اظهار داشت: تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای یکی از تازه ترین تصمیم های عاری از مسئولیت است که کشور ما را به مناقشه نزدیک تر می کند.

مخالفت شدید

 

«باب کیسی» سناتور دموکرات ایالت پنسیلوانیا اعلام کرد: رئیس جمهوری تصمیم گرفت تا به مشارکت آمریکا در توافقی که برنامه هسته ای ایران را محدود می کند و مانع از دستیابی آن به قابلیت تولید سلاح هسته ای می شود، پایان دهد. من با این اقدام قویا مخالف هستم.

وی در ادامه اظهار داشت: مقام های نظامی آمریکا در گذشته و حال گفته اند که ایران به توافق هسته ای پایبند است و ماندن در این توافق به بهترین وجه در جهت منافع ما است.

 

تحریم متحدان آمریکا

 

«دایان فین استاین» سناتور دموکرات کالیفرنیا هم اظهار داشت: توافق هسته ای با ایران به هر نحوی که هست، کار می کند. خروج از توافق هسته ای می تواند به یک بحران هسته ای در شکننده ترین منطقه دنیا منجر شود.

وی با اشاره به ترامپ افزود: این رئیس جمهوری می خواهد هر کاری را که باراک اوباما رئیس جمهوری سابق انجام داده است، باطل کند.

فین استاین تاکید کرد که برجام نباید به خاطر وعده های انتخاباتی ترامپ لغو شود.

این سناتور دموکرات افزود: جامعه اطلاعاتی آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته اند که ایران از برجام تبعیت می کند. رئیس جمهوری به خاطر مسائلی که ورای برنامه هسته ای ایران بود از این توافق خارج شد.

او هشدار داد که اقدام ترامپ ممکن است که به «تحریم نزدیک ترین متحدانمان» منجر شود.

تحمیل انزوا به خود

 

«باب منندز» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی گفت: رئیس جمهور ترامپ با این تصمیم خطرناک امنیت ملی آمریکا را به خطر می اندازد و مشارکت های بنیادین با متحدان کلیدی اروپایی را به خطر می اندازد.

وی خروج ترامپ از برجام را «تحمیل انزوا به خود» خواند و گفت که این مساله باعث تقویت روابط اقتصادی ایران، روسیه و چین می شود.

به گفته این سناتور، این کشورها «بیش تر از قبل آمریکا و اروپا را در خاورمیانه و جاهای دیگری مانند کره شمالی به چالش می کشند&#۳۹;.

او تاکید کرد که ترامپ باید تبعات این کار خود را بپذیرد که خروج از برجام بدون داشتن برنامه یک خطای بزرگ است.

 

اشتباه تاریخی

 

«دیک دوربین» سناتور دموکرات ایالت ایلینوی در بیانیه ای گفت: این اقدام آمریکا را در دنیا منزوی می کند، آنهم در زمانی که نیاز داریم که متحدانمان با ما باشند تا به تهدیدهای هسته ای جاهای دیگر مانند کره بپردازیم. این یک اشتباه تاریخی است.

 

اشتباه بزرگ

 

«جف مرکلی» سناتور دموکرات ایالت اورگون اظهار داشت: این یک اشتباه بزرگ برای امنیت آمریکاست. نابودکردن توافقی که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای می شود، بهترین راه برای جلوگیری از این مساله است.

ترامپ تجدیدنظر کند

 

«پتی ماری» سناتور دموکرات ایالت واشنگتن تصریح کرد: ترامپ برای توجیه خروج از توافق هسته ای هیچ شواهد خوب و منطقی مبنی اینکه ایران توافق را نقض کرده، ارائه نکرده است.

وی افزود: این تصمیم توانایی ما را برای عقد توافقنامه های دیپلماتیک جدید آنهم در شرایطی که راهی مذاکره با کره شمالی می شویم، تحلیل می برد.

این سناتور با تاکید بر «مخالفت با اقدام بدون ملاحظه رئیس جمهوری» خواستار «تجدیدنظر» ترامپ در تصمیمش شد.

تضعیف دیپلماسی آمریکا

 

«تامی داک ورث» سناتور دموکرات ایلینوی اعلام کرد: اقدام بدون ملاحظه کاری رئیس جمهوری نه تنها تلاش های مهم چند ساله برای عدم اشاعه هسته ای را تهدید به نابودی می کند بلکه ما را در میان متحدانمان منزوی کرده و قابلیت های ما را برای استفاده از دیپلماسی و مذاکره در مورد توافقنامه های بیشتر تضعیف می کند. این اقدام سبب می شود که ما در عرصه جهانی اهرم های کمتری داشته باشیم.

 

تضعیف توان مذاکره

 

«جین شاهین» سناتور دموکرات ایالت نیوهمپشایر با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ترامپ توصیه های عقلانی نظامیان، دیپلمات ها، همکاران جمهوریخواه و نزدیک ترین متحدان ما را نادیده گرفت. این به زیان منابع امنیت ملی ماست.

وی ادامه داد: این اقدام به اعتبار ما و توان مذاکراتی آمریکا در حل بحران های جاری و آتی از طریق دیپلماسی ضربه می زند.

فقدان راهبرد واقع گرایانه

 

«شرود براون» سناتور دموکرات ایالت اوهایو در بیانیه ای گفت: رئیس جمهوری باید راهبردی واقع گرایانه در مورد تضمین عدم ازسرگیری فعالیت های ممنوعه هسته ای ایران به مردم آمریکا و متحدانمان ارائه دهد. اما امروز این کار را نکرد.

تردید در مشروعیت آمریکا

 

«کریس کونز» سناتور دموکرات ایالت دلاویر نیز در توییتر نوشت: این یک اشتباه است. این اقدام نظارت آمریکا و جامعه جهانی بر برنامه هسته ای ایران را دشوارتر می کند، میان ما و متحدان اروپایی شکاف ایجاد می کند و تردیدهایی در مورد مشروعیت و توانایی آمریکا برای هدایت جامعه بین المللی در مواجهه با بحران ها ایجاد می کند.

 

بی اعتنایی به مشاوران

 

«مگی حسن» سناتور دموکرات ایالت نیوهمپشایر با صدور بیانیه ای گفت: رئیس جمهوری مشاورانش را نادیده گرفت.

وی افزود: من نگرانم که این اقدام موجب فروپاشی توافق میان آمریکا، ایران و سایر کشورها شود.

 

انزوا در میان متحدان

 

«جک رید» سناتور دموکرات ایالت رود آیلند در توییتی با بیان اینکه این اقدام ترامپ نشانه سرسختی در برابر ایران نیست، نوشت: این تصمیم امنیت آمریکا را کاهش داده و ما را در میان متحدان منزوی می کند.

اقدام ناامیدکننده

 

«انگس کینگ» سناتور مستقل ایالت مین در بیانیه ای گفت: این اقدام ناامیدکننده و برای منافع آمریکا بالقوه فاجعه بار است. من معتقدم که این انتخابی اشتباه برای امنیت ملی آمریکا است.

وی با بیان اینکه «تنها کسی نیستم که چنین نظری دارم» از جیمز متیس وزیر دفاع به عنوان یکی دیگر از افرادی نام برد که ماندن در برجام را به نفع آمریکا دانست.

کینگ افزود: مقام های ارشد اطلاعاتی مانند «دن کوتس» مدیر اطلاعات ملی و «مایک پمپئو» مدیر سابق سیا شهادت داده اند که ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده است.

ترامپ قوی نیست

 

«تام کارپر» سناتور دموکرات ایالت دلاویر هم در توییت نوشت: رهبران واقعی با در هم شکستن دیگران قوی نمی شوند. به نظر می رسد که رئیس جمهوری آمریکا با کنار گذاشتن پیمان تجاری اقیانوس آرام، پیمان آب و هوایی پاریس و حالا توافق هسته ای با ایران صرفا از غریزه خود تبعیت می کند تا سیاست های خوب را از بین ببرد، آنهم فقط به این دلیل که این ها دستاوردهای اوباما است.

وی تصمیم ترامپ را «کوته بینانه» و «غیرمسئولانه» خواند.

تصمیم مشکل ساز

 

«کرستن جیلیبراند» سناتور دموکرات ایالت نیویورک توییت کرد: خروج از برجام به شدت اعتبار ما را تضعیف می کند. این اقدام درحالی که دولت ترامپ آماده مذاکره با کره شمالی می شود، مشکل ساز است.

وی افزود: رئیس جمهوری با خروج از توافق هسته ای با ایران مرتکب یک خطای خطرناک و کوته بینانه شد.

اقدام بدون فکر

«مارتین هاینریش» سناتور دموکرات ایالت نیومکزیکو در بیانیه خود اعلام کرد: تصمیم ترامپ درها را به روی سیلاب باز می کند. اقدام بدون فکر او ایالات متحده را منزوی می کند، تنش ها را افزایش می دهد و باعث می شود که ما در مورد برنامه هسته ای ایران پلان B نداشته باشیم.

خطای تراژیک

 

«بیل نلسون» سناتور دموکرات ایالت فلوریدا گفت: خروج از این توافق یک خطای تراژیک است.

 

به زیان منافع ملی آمریکا

«جف فلیک» سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا در توییتی گفت: برجام هرچند نواقص زیادی داشت اما خروج از آن در خدمت منافع ملی ما نیست.

«مارک وارنر» سناتور دموکرات ویرجینیا اعلام کرد: خروج از توافق هسته ای امنیت آمریکا و دنیا را کمتر می کند.

«باب کورکر» سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی در بیانیه ای نوشت: احساس من این است که دولت به سرعت در جهت رسیدن به یک توافق بهتر تلاش می کند.

نفعی در خروج ترامپ از برجام نمی بینم

 

چری بوستوس Cheri Bustos عضو جمهوری خواه کنگره آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: نفعی در خروج ترامپ از برجام نمی بینم.

بوستوس نوشت: من بزرگ شدم و معتقدم که آمریکا با هدایت ائتلاف بین المللی و عمل به قول هایش برای ایجاد یک آینده بهتر برای جهان می تواند کارهای دشواری را انجام دهد. من در خروج ترامپ از برجام این موضوع را مشاهده نمی کنم.

 

 اعضای دولت اوباما به خروج ترامپ از برجام انتقاد کردند

 

همچنین اعضای دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا از خروج دونالد ترامپ از برجام انتقاد کرده و نسبت به تبعات آن هشدار دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای هیل، &#۳۹;جو بایدن&#۳۹; معاون اوباما در بیانیه ای تصمیم ترامپ را یک «اشتباه عمیق» و «بحرانی غیرضروری» خواند و افزود که این اقدام رئیس جمهوری، آمریکا را در «مسیر تصادم» با نزدیک ترین شرکای واشنگتن قرار می دهد.

وی همچنین گفت که صحبت از یک «توافق بهتر» توهم است.

 

جان کری وزیر امور خارجه دولت سابق آمریکا نیز در بیانیه ای اعلام کرد: تصمیم امروز امنیت ما را تضعیف می کند و عهد آمریکا را می شکند، ما را در میان متحدان اروپایی منزوی می کند.

وی هشدار داد: این اقدام همچنین به توان دولت های آینده برای بستن توافقنامه های بین المللی لطمه می زند.

کری افزود: این تصمیم به جای آنکه راهکارهای بی سابقه ای برای راستی آزمایی در زمینه عدم اشاعه هسته ای ایجاد کند، چنین مسائلی را به کناری می نهد و ما را به جایی برمی گرداند که چند سال پیش بودیم.

وی سپس در مصاحبه با شبکه ام.اس.ان.بی.سی گفت: در واقع، رئیس جمهوری به طور یکجانبه توافقی چندجانبه را نقض کرده است.

 

«جان برنان» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دولت اوباما هم تصمیم ترامپ را «تهدیدی علیه امنیت ملی» این کشور خواند.

برنان که همواره به طور علنی از ترامپ انتقاد کرده است، در توییتی نوشت که تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در مورد برجام موقعیت دولت فعلی این کشور را در مذاکرات هسته ای احتمالی با کره شمالی تضعیف خواهد کرد.

وی گفت: ترامپ امروز هم در مورد برنامه هسته ای ایران دروغ گفت و هم اینکه اعتماد جهانی به تعهدات آمریکا را تضعیف کرد. وی ما را در میان نزدیک ترین متحدان تضعیف کرد.

برنان افزود که این اقدام «بهانه بیشتری به کره شمالی می دهد که سلاح های هسته ای خود را نگه دارد.»

وی تصریح کرد: این دیوانگی خطری برای امنیت ملی ماست.

 

برجام در سال ۲۰۱۵ و هنگامی که دولت اوباما هنوز بر سر کار بود، امضا شد.

ترامپ سه شنبه شب خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و ۱+۵ و بازگرداندن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد.

رژیم صهیونیستی، عربستان ، امارات و بحرین در اقدامی هماهنگ اولین کشورهایی بودند که از اقدام ترامپ حمایت کردند.

اما اتحادیه اروپا، انگلیس، فرانسه و آلمان اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند. تصمیم ترامپ برای خروج از برجام با مخالفت روسیه و چین نیز روبرو شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با ۵ کشور باقیمانده در توافقنامه ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.