ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، امروز(چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت) در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی برای بررسی مسائل ارزی، با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: دولت ترامپ ظرف یک سال و نیم گذشته هیچ‌گونه اقدامی که در جهت پایبندی به تعهداتش در برجام باشد انجام نداده است و عمدتاً مانع‌تراشی و فضاسازی کرده و سعی کرده اقتصاد ما را تحت تأثیر التهابات قرار دهد.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه ما از قبل برنامه‌ریزی‌هایی لازم را از انجام داده‌ایم. تصمیمی که از ۲۲ فروردین شروع شد، شرایط را تحت کنترل قرارداده و به نحوی اعمال شده که مصون‌سازی اقتصادی کشور از اینگونه فضاسازی‌ها را به دنبال داشته باشد و الان شرایط خوبی را شاهد هستیم.

 

سیف با بیان اینکه همه تلاش دولت ترامپ این است که با کم‌ترین هزینه بتواند هزینه هایی را برای ما ایحاد کند خاطرنشان کرد: شاهد این هستیم که آمریکا در این تصمیم خود خوشبختانه منزوی است و تنها کشوری که از آن حمایت کرده است، رژیم صهیونیستی است و بقیه کشورهای طرف برجام و سایر کشورها مواضع به حق ایران را تأیید می‌کنند.

 

وی ادامه داد: ایران در این موضع از جایگاه مناسبی برخوردار است و با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در رابطه با مسائل اقتصادی شده، روند روبه رشد اقتصاد ادامه پیدا می‌کند. مسائل ارزی تحت کنترل است و تعادل بین منابع و مصارف و واردت کشور وجود دارد و ارز برای همه نیازهای کشور وجود دارد.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به جلسه امروز ستاد اقتصادی دولت برای بازار ارز اظهار داشت: بعد از برسی‌های زیادی که امروز داشتیم، شقوق مختلف و احتمالاتی که می‌تواند مطرح باشد مورد بحث قرار گرفت و قرار شد دستگاه‌های مختلف، راهکارهای خود را آماده کند تا در جلسه آینده تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

 

وی ادامه داد: همچنین در جلسه امروز، یکسری از مواردی که در گذشته جزء موارد مجاز برای تأمین ارز از طریق سامانه نیما نبود،مطرح و اتخاذ تصمیم شد که در اطّلاعیه بعدی از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

 

سیف خاطرنشان کرد: ما برای پوشش کافی برای تأمین ارز در سامانه نیما، لیستی از نیازهای منطقی و قابل قبول را داریم تهیه می‌کنیم تا در کمیته مورد نظر در بانک مرکزی اتخاذ تصمیم شود. در مواردی که جزء اختبارات آن کمیته است، بلافاصله در لیست اقلام مجاز قرار می‌یگرد و بعضی موارد هم در همین کمیته‌ای که ستاد اقتصادی با حضور معاون اوّل رئیس‌جمهور داریم تصمیم‌گیری می‌شود.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی به جلسه روز گذشته با واردکنندگان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آنجا مشخص شد که خوشبختانه این ترتیبات جدید، استقرار نسبی و مناسبی در این زمان کوتاه پیدا کرده و الان آرامش نسبی ایجاد شده است. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.