خبرگزاری رویترز گزارش داد، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روز پس از آنکه رییس‌جمهور آمریکا خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای را اعلام کرد، بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش در این توافق را مورد تایید قرار داد.

آمانو با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: ایران ذیل برجام تحت سخت‌ترین رژیم راستی آزمایی هسته‌ای جهان قرار دارد و این یک دستاورد مهم در زمینه راستی‌آزمایی است.

آمانو افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا به امروز می‌تواند تایید کند که ایران به تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش عمل می‌کند و آژانس به دقت تحولات مربوط به این توافق را نظارت کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از تهدیدات مکرر برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای سرانجام شب گذشته خروج واشنگتن از توافق را اعلام کرد و گفت که تحریم‌های ایران را بازمی‌گرداند. این تصمیم ترامپ با واکنش تند بسیاری از کشورها به‌ویژه اروپایی‌ها و روسیه و چین مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا یک روز پس از آنکه رییس‌جمهور آمریکا خروج این کشور از توافق هسته‌ای را اعلام کرد، با انتشار بیانیه‌ای بر ادامه پایبندی این اتحادیه به توافق تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا عمیقا از تصمیم رییس‌جمهور ترامپ برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متاسف است. برجام ب یک عنصر کلیدی در معماری منع اشاعه هسته‌ای جهانی بوده و برای امنیت منطقه ضروری است. بنابراین، تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش ادامه دهد، همان‌گونه که تاکنون انجام داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در ۱۰ گزارش خود آن را مورد تایید قرار داده است، اتحادیه اروپا هم به اجرای موثر و کامل توافق هسته‌ای متعهد باقی خواهد ماند.

اتحادیه اروپا همچنین رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای را بخشی ضروری در این توافق دانست. 

فدریگا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دقایقی پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ در یک بیانیه مطبوعاتی از این اقدام آمریکا ابراز تاسف و بر ادامه پایبندی این اتحادیه به اجرای برجام تاکید کرد.

همچنین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از تصمیم رییس‌جمهور آمریکا به شدت ابراز تاسف کرد و خواستار ادامه حمایت کشورهای عضو سازمان ملل از اجرای برجام شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.