استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا بعد از اعلام خروج واشنگتن از برجام توسط ترامپ گفت، تحریم ها عملا به صورت فوری به اجرا گذاشته می شود. در سندی که بلافاصله پس از سخنرانی ترامپ منتشر شد، وزارت خزانه داری آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا تلاش ها برای کاهش فروش نفت ایران را از سر خواهد گرفت؟ جواب آری داده شده است.

این پیام شدیدتر از آنی بود که برخی تجار نفتی انتظار داشتند. با این حال منوچین گفته «وی انتظار ندارد قیمت نفت افزایش یابد» زیرا آمریکا با طرف های مختلف که تمایل به افزایش عرضه نفت خود جهت خنثی کردن کاهش صادرات نفت ایران دارند صحبت کرده است.

تقریبا به صورت همزمان، یک مقام سعودی به خبرگزاری دولتی عربستان گفته برای کاهش تبعات هرگونه کمبود عرضه نفت در بازار کار خواهد کرد.

هرچند قیمت نفت پس از یک هفته افزایش در روز سه شنبه اندکی کاهش داشت، اما روند افزایش قیمت نفت ساعاتی بعد یعنی در روز چهارشنبه مجددا از سر گرفته شد.

جیمز لوسیر و تریستان برن، از موسسه کپیتال آلفا پارتنرز در یادداشتی نوشتند: «کشورهایی که برای گرفتار نشدن در بند تحریم های ثانویه بند معافیت کاهش قابل توجه خرید نفت از ایران را دنبال کنند، باید تا چهارم نوامبر نشان دهنده که خرید نفت از ایران را کاهش دهند. بنابراین تغییرات در الگوی خرید نفت از ایران در ماه های آینده خود را نشان خواهد داد.»

بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، 7 سال پیش، زمانی که آمریکا و متحدانش تحریم های هسته ای علیه ایران برقرار کردند، خریداران اروپایی و آسیایی، نیجریه، عربستان، کویت، عراق و آنگولا را جایگزین ایران کردند. چین خرید نفت از آنگولا و عراق را افزایش داد و دیگر کشورهای آسیایی از نیجریه نفت وارد کردند.

کریس لافاکیس، اقتصاددان انرژی در موسسه مودیز گفت: «تحریم های نفتی ایران در دوران اوباما تولید نفت این کشور را یک میلیون بشکه کاهش داد. تحریم هایی که دیشب اعلام شد، تولید نفت ایران را 400 هزار بشکه کاهش خواهد داد. عاملی که موجب اثر بخشی بیشتر تحریم نفتی ایران در دوره اوباما شد این واقعیت بود که این اقدامات چند جانبه بودند، در حالی که تحریم های ترامپ اینگونه نیستند.»

دولت آمریکا تصریح کرده که به سراغ کشورهای دیگری که با ایران تجارت می کنند خواهد رفت و به ویژه بیمه های اتکایی را هدف قرار داد که می تواند حمل و نقل نفت ایران را با مشکل مواجه نماید. خزانه داری آمریکا همچنین گفته، به دقت «میزان و درصد کاهش خرید نفت از ایران» در طی 180 روز آینده را رصد می کند و تنها به کشورهایی اجازه ادامه خرید نفت از ایران را می دهد که در این مدت خرید نفت از این کشور را کاهش دهند.

ریچارد نفیو، تحلیلگر مرکز سیاست های جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا گفت، ترامپ «مستقیما کشورهایی را که از همکاری با تحریم های آمریکا خودداری می کنند تهدید کرده است.» وی افود: «علیرغم دستورالعمل جدید و تصمیماتی که در مورد تعرفه های آلومینیوم و فولاد گرفته شده، کشورها احتماا از دولت آمریکا خواهند خواست تا توضیح دهد که دقیقا از این کشورها و شرکت هایشان چه می خواهد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.