روز چهارشنبه، پس از این که ترامپ، آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد و خبر از بالاترین سطح تحریم‌ها بر علیه ایران داد، قیمت‌های نفت بیش از ۳ درصد جهش کردند.

ترامپ با نادیده گرفتن خواست متحدان خود روز سه‌شنبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و با این حرکت ریسک درگیری در خاورمیانه را افزایش داد و باعث شد بازارهای نفت که همین حالا با محدودیت عرضه مواجه هستند، آینده مبهمی داشته باشند.

قیمت نفت برنت امروز به بالاترین سطح خود از نوامبر ۲۰۱۴ تا کنون رسید و رکورد ۷۷.۲۰ دلار به ازای هر بشکه را برای خود ثبت کرد. اما در ساعت ۱۸:۱۰ به وقت تهران هر بشکه نفت برنت در قیمت ۷۶.۶۵ دلار معامله شد که نسبت به قیمت بسته شده روز گذشته، ۱.۸۰ دلار یا ۲.۴ درصد بالاتر است.

نفت خام سبک آمریکا هم ۱.۷۰ دلا یا تقریبا ۲.۵ درصد در هر بشکه بالا رفت و به قیمت ۷۰.۷۶ دلار برای هر بشکه رسید و به بالاترین قیمت‌های خود که آخرین بار در ۲۰۱۴ شاهد آن بود، نزدیک شد.

در چین هم که بزرگترین خریدار نفت ایران است، شاخص نفت شانگهای به بالاترین قیمت دلاری خود از زمان آغاز به کار خود تا کنون رسید.

سوکریت ویجایاکار، مدیر شرکت مشاور انرژی تریفکتا، می‌گوید: قطعا صادرات نفت ایران به اروپا و آسیا در اواخر امسال و در سال ۲۰۱۹ کاههش خواهد یافت. در این زمان برخی کشورها برای جلوگیری از مشکلات احتمالی با واشنگتن، به دنبال منابع جایگزین خواهند گشت و تحریم‌ها شروع به آسیب زدن به صادرات ایران خواهند کرد.

 با برداشته شدن تحریم‌های علیه ایران در سال ۲۰۱۶، این کشور دوباره به عنوان یکی از قدرت‌های صادرکننده نفت در جهان ظهور کرد. صادرات نفت ایران در ماه آوریل بیش از ۲.۶ میلیون بشکه در روز شد.

به این ترتیب ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک، بعد از عربستان سعودی و عراق است.

خارج شدن ایالات‌متحده از برجام به معنای این است که آمریکا تحریم‌ها را ظرف ۱۸۰ روز بر عله ایران باز خواهد گرداند، مگر این که تا آن زمان به توافق جدیدی دست پیدا کنند.

تحلیل‌گران تخمین می‌زنند در نتیجه تحریم‌های جدید آمریکا، حداقل ۲۰۰ هزار بشکه در روز و حداکثر ۱ میلیون بشکه در روز از صادرات نفت ایران کاسته شود. بیشترین تاثیر منفی در سال ۲۰۱۹ خواهد بود چراکه اعمال تحریم‌ها زمان‌بر خواهد بود.

برخی از پالایشگاه‌های آسیا اعلام کرده‌اند که به دنبال جایگزینی برای نفت ایران هستند.

در شرایطی که برخی از کشورهای منطقه وابستگی خود به نفت ایران را با صادرات ارزان‌تر نفت خام آمریکا، قطع کرده‌اند، عربستان سعودی هم اعلام کرد که با همکاری سایر تولیدکنندگان، تاثیر هرگونه کاهش عرضه نفت را کاهش خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.